Freelancers m.b.t. nieuw Belastingplan

B.Buma stractic at EURONET.NL
Wed Jan 19 21:21:48 CET 2000

BB schreef

Kaj Leers schreef terug:
> [...]
> freelancer is. (Dit is trouwens nog maar de vraag, want het bedrag dat
> uitgevers per woord, regel of pagina betalen aan freelancers, is
schrijnend
> laag. Wetgeving op dit vlak ontbreekt ook; een minimum-loon etc. bestaat
> bijvoorbeeld gewoonweg niet als je freelancer bent.) En het is uiteraard
> duidelijk dat een freelancer nog eens gekort wordt op zijn inkomen,
doordat
> hij/zij zelf premies en ziektekosten moet betalen.
>
> Daar gaat het om. En hoe het bij andere groepen zit, is mij zeer wel

Dat laatste geloof ik graag, maar het komt er niet zo uit.
Als zelfstandige betaal ik toch ook gewoon premies en ziektekosten ?
Wat is het verschil dan ?
Als je free lancer bent heb je er neem ik aan voor gekozen om voor jezelf te
werken in plaats van in loondienst ? Toch ?
Ik geloof graag dat free-lancers maar moeten zien wat ze betaald kunnen
krijgen, maar dat geldt voor iedere zelfstandige ondernemer denk ik. Of jij
je diensten nu aanbiedt aan de redactie van een uitgave of een zelfstandige
aan willekeurig welke klant, welke prijs je voor welke inspanning kunt maken
is afhankelijk van wat je zlef voor elkaar kunt krijgen. En als het aanbod
groot is en de vraag laag , voilá een lage prijs. Tenzij je weer zo bizonder
bent dat je een hogere prijs kunt vragen.

Of je moet vinden dat redacties misbruik maken van free-lancers. Als er meer
free-lancers zo over denken kun je je organiseren. Blijft het razend lastig
om iets aan de prijs te doen, tenzij je kunstmatig het aanbod omlaag kan
brengen (OPEC style). In ieder geval is je gesprekspartner dan niet de
overheid.

Als zelfstandige snap ik jouw klachten echter niet en zeker niet waarom je
een antwoord van de politiek verwacht.

Met vriendelijke groet,

Bo Buma