Freelancers m.b.t. nieuw Belastingplan

Kaj Leers fender at DDS.NL
Wed Jan 19 20:25:20 CET 2000

>Van mij mag je best klagen, maar maak nu eens duidelijk waarom een
>freelancer het t.o.v. van andere groepen zo moeilijk heeft ? Of weet je niet
>hoe het bij andere groepen echt zit en is het gras gewoon groener ??
Waar het om gaat, is dat een werkgever in een loondienstverhouding met een
vaste werknemer inderdaad bruto net zoveel kwijt is als die werknemer een
freelancer is. (Dit is trouwens nog maar de vraag, want het bedrag dat
uitgevers per woord, regel of pagina betalen aan freelancers, is schrijnend
laag. Wetgeving op dit vlak ontbreekt ook; een minimum-loon etc. bestaat
bijvoorbeeld gewoonweg niet als je freelancer bent.) En het is uiteraard
duidelijk dat een freelancer nog eens gekort wordt op zijn inkomen, doordat
hij/zij zelf premies en ziektekosten moet betalen.

Daar gaat het om. En hoe het bij andere groepen zit, is mij zeer wel bekend.

Vriendelijke groet,

Kaj Leers
Freelancer.