Utrechtse troebelen (3)

B.Buma stractic at EURONET.NL
Wed Jan 19 01:03:36 CET 2000

Voordat we al te snel congresresoluties gaan indienen een paar vragen, want
ik weet het gewoon niet:
1. Hoe ziet de wachtgeld regeling voor (ex) TK leden eruit ?
2. Waar komen deze cijfers vandaan en is er een langere reeks ?
3. Weten we of er verschil is tussen het weer aan een baan komen tussen
ambtenaren en mensen uit het bedrijfsleven
4. Weten we iets over het carriére pad van ex TK leden na hun
kamerlidmaatschap ?
5. Als het echt zo 'nijpend' is waarom zijn er dan al niet eerder
voorstellen door de kamer of kabinetten ingebracht om hier iets aan te doen
? of is dit gebeurd ? wat waren dan de argumenten om het niet te doen ?

Ik vermoed dat er nog wel wat verrassingen in de eventuele antwoorden zullen
zitten, maar laten we eerst maar eens kiken of we hier wat meeer over aan de
weet kunnen komen. Een lelijke gedachte zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het
wachtgeld (gezien de vorige baan van TK leden) veel te interessant is om al
meteen aan het werk te gaan ?? Een andere mogelijkheid (zie je ook bij OR
leden, zeker de ruim vrijgestelden als voorzitters e.d.) is dat men zelf
gezien het vorige werk geen zin meer heeft, niet meer aangetrokken voelt tot
de vorige klus en (terecht) naar hogere dingen streeft. En 'hogere' dingen
duren gewoon langer. Een combinatie is ook mogelijk.

vr gr
Bo

volksvertegenwoordiger

> Het 1e punt is volkomen terecht; ik steun een congresvoorstel daartoe.
>
> Dat geldt echter niet voor punt 2 hieronder.
> Los van de vraag of de hoogte van de vergoeding recht doet aan de werklast
> staat immers de vergoeding voor vertegenwoordigende functies van tevoren
> vast. Het is een eigen keuze en verantwoordelijkheid om al dan niet
> verkiesbaar te willen zijn.

> William Oosterwijk
> D66 Drenthe

(D66 at nic.surfnet.nl).