Utrechtse troebelen (3)

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Wed Jan 19 01:24:18 CET 2000

> [...]

> omdat het parlement particuliere werkgevers niet durft te dwingen om
> ex-politici terug te nemen als werknemer. Dat hebben we mede te danken
> aan het voormalige D66-corifee in het VNO.
>
> Gevolg is wel dat je eigenlijk alleen als gepensioneerde of
> multimiljonair-rentenier zonder persoonlijk risico volksvertegenwoordiger
> kunt worden.

> Als D66 werkelijk democratie nastreeft dan dient ze ook op dit praktische
> punt initiatief te ontplooien.
>
> 1. De terugkeerregeling voor ambtenaren herstellen en die voor werknemers

Het 1e punt is volkomen terecht; ik steun een congresvoorstel daartoe.

Dat geldt echter niet voor punt 2 hieronder.
Los van de vraag of de hoogte van de vergoeding recht doet aan de werklast
staat immers de vergoeding voor vertegenwoordigende functies van tevoren
vast. Het is een eigen keuze en verantwoordelijkheid om al dan niet
verkiesbaar te willen zijn.

William Oosterwijk
D66 Drenthe