PNYX: Discussie over dualisme in de lokale democratie

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Wed Jan 19 01:00:35 CET 2000

Was mijn reactie op de vraag van Arjen Stoffels communicatief gewoon een
lelijke misser? Enfin het zaait verwarring, dus niet voldoende duidelijk.
Cruciaal is het woord presentatie in de volgende zin. Ik doelde met
"gestandaardiseerde eisen aan~ en een protocol voor~ de  presentatie van
burgemeesterskandidaten" op het circus rond de verkiezing!

En, naar aanleiding van: natuurlijk is het zo dat iedere vereniging,
gemeenschap, organisatie of -noem maar op- het bestuur krijgt dat het
verdient.

met vriendelijke groet,
William Oosterwijk

> [...]

> van < 25.000 inwoners krijgen we ook geen garanties. Ik ben er in ieder
> geval voor dat als er een gekozen burgemeester komt, er géén
> kwaliteitseisen aan worden gesteld. Pas als de kamerleden én de
> ministerpresident een proeve van bekwaamheid moeten afleggen mag men dat
> ook van een burgemeester vragen. Veranderen doet zeer, zelfs de
> veranderingsgezinde D66-ers.
>
> Met vriendelijke groet,
> Bo Buma
>
> PS "Polulair"  was dat express. Zo ja dan in ieder geval taalvernieuwing,

Toegeven: slordigheid.

> PPS we hebben de gekozen burgemeestr nu al vanaf het begin als
> kroonjuweel tentoon gesteld, nu het erop aan komt wotrden er weer
> allerlei discussies over opgestart. William wat zeggen de uitgnagspunten
> en wie heeft het programma zo snel bij de hand ?

Komt het er op nu aan? De keuze van de cie. Elzinga (voor een proef in
de grote steden) vind ik niet voor de hand liggend om genoemde redenen.
De gekozen burgemeester als zodanig stel ik niet ter discussie: dat moet
gewoon.

in het programma 1998 staat het als volgt :

Kiesrecht

428. Daadwerkelijke invloed van de kiezers betekent zeggenschap over wie
gaat regeren en wie gaat besturen. Daarom wil D66 de kiezer een stem geven
in de regeringsvorming door de minister-president rechtstreeks te
verkiezen. Ook de burgemeester en de commissaris van de koningin (c.q.
gouverneur) dienen rechtstreeks gekozen te worden. In de huidige procedure
van kabinetsformatie dienen de adviezen van de voorzitters van de beide
Kamers en de vice-president van de Raad van State direct openbaar te
worden gemaakt.

... en niets over het verkiezingscircus dus ...