Geweld en media

drs E.L. Jacobs emmy.jacobs at WXS.NL
Wed Jan 12 15:40:23 CET 2000

Ik meen me te herinneren dat een klein aantal jaren geleden een onderzoek
heeft plaatsgevonden over de invloed van geweld op  tv  op kinderen.
Kan iemand zich dat herinneren, anders wil ik wel proberen dit te
achterhalen. Dan heb je tenminste een klein houvast i.pv. welles niets
spelletjes.

Groet Emmy

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: caderius <caderius at euronet.nl>
Aan: d66 at NIC.SURFNET.NL <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: woensdag 12 januari 2000 12:47
Onderwerp: Re: Geweld en media

At 11:44 12/01/00 +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Is het niet veel beter om eens aan te geven hoe dat dan gaat als
>  iemand eerst iets op de buis ziet om het vervolgens zelf in de praktijk
>  te gaan brengen ? Als er geen scenario te bedenken valt (en ik zou er
>  geen weten) hoe dat in z'n werk zou kunnen gaan,

Zijn er niet gevallen bekend van althans kinderen,
die in rechtzaken zelf aangegeven  hebben voorbeelden
gevolgd te hebben?
Ik herinner mij in ieder geval zoiets van die twee Engelse kinderen
die een 4?jarige vermoord hebben  ongeveer twee jaar geleden.

Toegegeven, zelfs als er nog een aantal gevallen van dit soort
"bekentenissen" zijn, blijven dat individuele gevallen en misschien
uitzonderingen. En wat meer is, de uitspraken kunnen heel gemakkelijk
zgn. sociaal wenselijke uitspraken kunnen zijn, waardoor bovendien
een stukje schuld afgewenteld wordt.

Over het algemeen zal er niet zo duidelijk een een op een relatie te leggen
zijn.
Graag hoor ik echter van psychologen en psychiaters, wat de invloeden
van dit soort "virtuele werelden" op de realiteit kunnen zijn.

René Caderius van Veen

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66