geweld en omroep(wet)

B.Buma stractic at EURONET.NL
Wed Jan 12 15:31:05 CET 2000

> Nog even over de veranderingen in politiecijfers.
>
> Ik kan me ook voorstellen dat allerlei definities etc veranderd zijn in de
loop
> van tijd, wat valt waaronder. Net als de definitieaanpassing van lubbers
om
> niet meer dan een miljoen werklozen te hebben van het begrip werklozen
(hij
> had gezegd af te treden bij deze grens. Ben benoieuwd naar iemand die hier
> meer van weet.
We hebben nu eenmaal een net institut als het CBS waar ze voor zover ik weet
vrij netjes proberen om nette cijfers te produceren. In hun rapportages
zetten ze er netjes bij als er wat veranderd is in de wijze van meten. Het
handige van zo'n instituut is dat je als je ze nodig hebt zo een aantal
cijfers kunt krijgen die je op weg helpen. Maar het is natuurlijk alleen
maar handig als we ze af en toe in discussies als uitgangspunt kunnen
accepteren. Voor diegenen die absoluut geen vertrouwenmeer hebben in
waaarnemingen en rapportages daarover rest niets anders dan raden. En
welles - nietes discussies.

> Ook de modernere trend om overheidsorganisaties af te rekenen op
> "produktiviteit" doet misschien wel wat aan de inzet van politie om extra
> cijfers te krijgen. Dat de cijfers dus toegenomen zijn vind ik niet raar

Waarom hebben zo veel mensen eigenlijk moeite om gewoon te accepteren dat
geweld toeneemt ? IK heb er geen problemen mee als je aanwijzingen heb
waarom dat ander is, maar er wordt gewoon in een bochtje omheen gelopen. Een
verwonderlijk gedrag.

vr gr
Bo