geweld en omroep(wet)

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Jan 12 15:02:02 CET 2000

Nog even over de veranderingen in politiecijfers.

Ik kan me ook voorstellen dat allerlei definities etc veranderd zijn in de loop
van tijd, wat valt waaronder. Net als de definitieaanpassing van lubbers om
niet meer dan een miljoen werklozen te hebben van het begrip werklozen (hij
had gezegd af te treden bij deze grens. Ben benoieuwd naar iemand die hier
meer van weet.
Ook de modernere trend om overheidsorganisaties af te rekenen op
"produktiviteit" doet misschien wel wat aan de inzet van politie om extra
cijfers te krijgen. Dat de cijfers dus toegenomen zijn vind ik niet raar, ik vraag
me af of de reden daarvan ligt in het geweld in films etc. Geloof het niet.
Iemand schreef over een veranderende samenleving (meer individualisme),
daar zie ik meer in. Je ziet steeds meer kleine groepjes die tegenover elkaar
erg loyaal zijn maar tegenover andere groepen minder (geen
wetenschappelijke cijfers, eigen interpretatie). Voorop staan voornamelijk de
mores van de eigen groep, en die groep is heel belangrijk voor het individu.
Groet Joris van den Wittenboer