Geweld en omroep(wet)

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue Jan 11 19:07:50 CET 2000

Voor Henk en Roland

Holy shit !
Zijn dit de intellectuelen waaruit D66 bestaat ?
Of heb je er zo vreselijk veel behoefte aan om aan te tonen hoe ontzettend
wijs je bent ?

De onderstaande cijfers  zijn door mij er even bijgezocht omdat iemand uit
zijn duim had gezogen dat de wereld vanzelf wel beter werd en dat hij er het
een en ander voor durfde te verwedden dat in de afgelopen 30 jaar per hoofd
van de bevolking het geweld minder was geworden .

Nee mijn cijfers zijn accuraat, nee ze zijn niet per hoofd van de bevolking
maar ik neem aan dat ontzettende wijsneuzen zoals Henk en Roland wel weten
dat in 1985 er ongeveer 13,5 miljoen mensen in Nederland woonden (legaal en
gerigstreerd weliswaar, dus je kunt nog roepen dat het ënorme"  aantal extra
illegalen niet is meegenomen) ; en heel recent heb je nog in de krant kunnen
lezen hoeveel er nu wonen. Misschien heb je dan nu al door dat de stijging
van het aantal procesen verbaal in ieder geval ruim boven de stijging van de
bevolking uitgaat. Fietsbellen.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik erover gedácht heb om de
bevolingscijfers uitgewerkt in percentages erbij te zetten. Want er lopen
meer van dit soort slimmerikken rond. Maar ik had het druk (want een gewone
werkdag) en bedacht mij bovendien dat dit voor D66 leden niet noodzakelijk
zou zijn. (dat denk ik overigens nog steeds, dus anderen, voel je vooral
niet aangesproken)
Tenslotte is de aangehaalde "spreuk" les één Wiskunde A van de middelbare
school, als het al niet op de lagere school bij informatie verwerking al
wordt besproken.

En natuurlijk zegt het aantal processen verbaal niets over het aantal
daadwerkelijk gepleegde geweldsdelicten. Tenslotte kunnen er veel meer
agenten bijgekomen zijn waardoor deze veel meer geweldsdelict processen
geschreven kunnen worden (uit hun duim kunnen zuigen ????). Mensen kunnen
het geweld zo zat zijn dat ze veel vaker aangifte toen, natuurlijk, kan ook.

Maar Henk en Roland , wat jullie doen is in een discussie welke een aantal
mensen serieus nemen,  achterover zitten in je luie stoel, het handboek
spreekwoorden en gezegden pakken en er iets uit voorlezen. Als je dat leuk
vind kan ik je nog wel een paar voorbeelden geven van uitspraken welke je
hier ook had kunnen geven. Net zo stupide, maar het hád er op geslagen.

Wat ik veel aardiger had gevonden is als je bijvoorbeeld ter discussie had
gesteld óf je wel per hoofd van de bevolking moet tellen. Een even goede
maat zou zijn het aantal geweldsdelicten per km2. Tenslotte bepaald dát veel
eerder of het onveiligheidsgevoel toeneemt of niet. En het zal jullie
wellicht bekend zijn, het aantal km2 in Nederland is nauwelijks afwijkend
van 1985.

En beste wijsneuzen de cijfers welke jullie (om god mag weten welke reden)
zo achteloos in de hoek smeten zijn op hun plaats voor de reden waar ze voor
genoemd werden  en dat was om één specifieke bewering aan het wankelen te
brengen namelijk dat het allemaal al véél beter ging met de wereld (nu ja
met Nederland).'Voor díe taak waren ze voldoende.
Als je vind dat dat niet zo is, nodig ik jullie beiden van harte uit om met
betrekking to díe specifieke kwestie aan te tonen waarom dit anders is.

Bo Buma

Mocht iemand de indruk gekregen hebben dat ik "pissed of" was, dat klopt.

Voor anderen neem ik aan dat het "point" is overgekomen, je kunt niet zomaar
zeggen dat toename van geweldsdelicten

Henk van Lingen uitte de woorden: