reactie op Peter Bos

wolter ates wates at EURONET.NL
Mon Jan 10 00:57:02 CET 2000

De discussie is bijna uit, toch wil ik na een weekend familiale zaken
nog even inspringen.
Lente gaf een technisch verhaal, dat kreeg geen vinger op de toetsen,
ten onrechte want de oplossing ligt in zijn bijdrage. Als je niets doet,
geen mid-term review, geen nieuwe afspraken, dan gaan alle overschotten
automatisch naar aflossing op de staatsschuld. Maar dat zal wel te veel
gevraagd zijn, tweede kamerleden die niets doen.
De bijdragen van Bert Bakker, Trouwens beiden erg bedankt voor de
reacties, het helpt echt als je als lid van D66  ziet , dat er
meegelezen wordt.
Bert is voorbijgegaan aan de vraag om zich te houden aan het
verkiezingsprogram, ja afgedwongen afspraken in een regeerakkoord
winnen. Maar dat program blijft, als er dan een mid-term review in zicht
komt, en de fractie leider komt in de pers met de overschotten moeten
naar, en dan een lijst van mooie doelen. Dat klinkt heel anders als wat
nu Bert Bakker zegt.
En heel anders als Art. 580 in het program zegt, volgens mij ga je die
onderhandelingen dan weer in met je oorspronkelijke opdracht. En dat is
toch vrij duidelijk maak gebruik van de mogelijkheden van aflossing
Verder vind ik het te makkelijk om te zeggen voor een fractie we hadden
een opdracht toen we begonnen, daar houden we ons 4 jaar aan.
Prima als er geen openingen zijn, maar als er zoals nu een mid-term
review komt, dan pak je de situatie van vandaag, en daar hoort de
uitspraak van een recent congres ook bij.
Verder, maar dat is voor een andere discussie, de fractie kan zich op
een congres zeer goed laten horen. Laat een congres weten dat de fractie
de pot op kan met z'n oorspronkelijke opdracht en mening , dan dient dat
volgens mij gehoord te worden.
.Nou is het probleem met economische discussies dat er al gauw economen
aan mee gaan doen, en dan is het eind echt zoek. Een opsomming van waar
ik mee geconfronteerd ben, en er zullen best meer iets gezegd hebben.
Onze M.P. , verjubelen die hap.
Duisenberg: alles zo snel mogelijk aflossen, we hebben die 5 % BNP nodig
voor de kosten van de vergrijzing.
Wijnbergen :(Halve pagina i n NRC van Zaterdag)  iemand die wil aflossen
wordt op een hoop gegooid met Nicolau Ceauscescu en hoewel er wat
argumentatie bij wordt gegeven is dat toch een vergelijking die het hele
artikel ontkracht.
Drie reacties twee tegengesteld, en de derde wil ik niet gehoord hebben,
en dan ben ik toch weer terug bij mijn eigen mening, staatschulden,
prima, als het een doel dient voor de staat of z'n burgers.
Niet meer? Aflossen.Ruimte maken voor toekomstige problemen, die komen vast.
Vriendelijke groeten,
Wop Ates
P.S. DAT MET DIE BRIEF AAN DE LEDEN, DAAR HEB IK OOK GEEN VINGER VOOR OP
DE TOETSEN GEKREGEN. KRENTEN HOOR DIE D66 - ERS.