het gelijk van de koningin

D Sundman dsundman at NETLAND.NL
Sun Jan 9 18:02:13 CET 2000

Dirk die het niet los kan laten, en het liever in de groep laat..

de Knikker, Remko wrote:

> sorry, maar je zult begrijpen dat dat 50/50 niet opgaat. Dat is benevens de
> kwestie: journalistieke regel lijkt me in ieder geval (naast het schatten
> van de bron) ook het simpele dubbelchecken.

In oorlog gaat De Waarheid het eerst uit de deur. Zie de "tienduizenden"
die de Serviers vermoord hadden zodat "wij" in moesten grijpen.

Russen en Tsjetsjenen claimen het gebruik van gifgas etc. etc.
MEER dan 3 weken terug stond er op ONZE teletekst "dat de Russen Groznya
zo goed als ingenomen hadden" check je bronnen?
Enfin, recente voorbeelden daarvan te over.

Waarom zou de video niet  waar zijn? Omdat het Russische verhaal waaris?
Alles dat een onafhankelijke krant kan/moet doen, is beide kanten
publiceren, en de lezer laten beslissen (of) dat ze allemaal liegen....
De leugenachtigheid zit hier niet bij de boodschapper...

Het is tragi-komisch dat Tsjetsjenen rebellen genoemd worden in hun
(eigen)land. Als de doorsnee burgerbevolking deze "rebellen" niet zagen
zitten, hadden de Russen Groznya allang bezet gehad..
Zou dat dan leugenachtige, tendentieuse of ignorante journalistiek
genoemd moeten worden?

> Tuurlijk, alles kan waar zijn
> zolang het niet waar is, zie geloven-discussie, maar het gaat hier om >de kwaliteit van de journalistiek.

Ik denk dat Beatrix sprak over de binnenlandse verslaggeving. Dat is een
ander verhaal, die op zichzelf een discussie waard is...

> MIsschien zijn lezers ook minder kritisch
> geworden??

Lezers zijn, denk ik,  wat ze altijd geweest zijn.Nu echter dikwijls met
een zo grote (Mis-)informatie overload dat ze niets meer geloven.
Sprookjesvertellende beleidsmakers zijn geen journalist zou Trixie die
ook bedoelen?

> Blij dat het beter gaat...

Met vriendelijke dank, et blijft schipperen [:-()