Berhard (correctie)

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Sun Jan 9 15:58:30 CET 2000

wat is er niet waar aan? Heeft Bernhardt eigenlijk wel eens als voormalig
staatshoofd-gemaal openlijk spijt betuigd (beseft men wel wat dat inhield,
de ss?? terwijl anderen hun strijd tegen de nazi's al met de dood
bekoopten?? Ik wil echt niet lulliger doen dan het was, als ik overdrijf met
die ss-toestand moet men mij corrigeren! als het allemaal niet zo erg was
enzo). Overigens, is dit inderdaad benevens de kolonialisme-kwestie. laten
we hem 'bel-ami'Bernhard noemen, dat is zowel voor de royalisten als de
republikeinen voor eigen uitleg vatbaar, en doet hem als zodanig meer recht.

Desondanks (;-) Elk volk krijgt de leiders die het verdient. Misschien is
het interessant om de statuten of de beloftes eens te lezen die men moest
afleggen om toe te treden tot bepaalde organisaties. Misschien moet men eens
indenken, dat mensen met meer verstand en hart destijds hun leven hebben
gegeven voor niet alleen onze vrijheid maar ook ons besef van goed en kwaad,
terwijl anderen meer met hun carriere bezig waren. MIsschien kende BErnhard
destijds het verschil tussen goed en kwaad nog niet zo, hopelijk heeft hij
dat intussen geleerd, hoewel er ook aanwijzingen (lees: door de nederlandse
politiek weggemoffelde bewijzen) zijn die dat tegenspreken. Ik zou denken
dat men tegenwoordig weer probeert om moraal in het maatschappelijk
handelen/politiek te integreren, de discussie rondom historische
rechtvaardigheid en besef was daar een schampere poging toe. Men kan immers
niet verwachten dat mensen over goed en kwaad nadenken als hun 'leiders' dat
niet doen, en vice versa.
De gevoeligheid van sommige feiten is opvallend.