Arbeidsplicht (was: verlagen ww bij econ. groei)

Thu Jan 6 22:06:24 CET 2000

At 15:05 04-01-2000, Greetje Verver wrote:

>Als je het goed gelezen had, pleitte ik meer voor het voor de categorie
>werkelozen loslaten van het verplicht te moeten doorlopen van allerlei
>trajecten en projecten, terwijl het reslultaat vrijwel zeker 0 is. Daarbij
>stelde ik dat je de uitkeringen dat maar zou moeten laten zoals het is en
>zeker niet om als straf de uitkering te verlagen. De vraag wordt dan
>opgeroepen (en daar ben ik nog niet uit) of je een bepaalde categorie mensen
>dan maar aan hun "lot"over moet laten omdat de energie en het geld wat je er
> [...]

Zoals ik eerder schreef: de bijstandsuitkering was ooit bedoeld om
een periode van zeer tijdelijke werkloosheid te overbruggen. Bij-
zondere bijstand dient dan om kapitaalgoederen te kunnen aanschaffen
en bijvoorbeeld bepaalde kosten te vergoeden die voortvloeien uit
ziekte of handicap , voorzover niet reeds door andere regelingen ver-
goed.
Het betreft evenwel een zeer betuttelend systeem, waarbij allerlei
paperaasen moeten worden overlegd en op elke aanvraag moet worden
beslist door personen die doorgaans doen alsof het betaalde uit hun
eigen portemonnee moet komen. Vinden we dat rechtvaardig tegenover
mensen die we feitelijk hun recht op arbeid ontnemen omdat we blijk-
baar niet competent genoeg zijn om de samenleving zo in te richten
dat ook deze mensen aan de bak komen?

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl