omroepen

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Thu Jan 6 02:04:28 CET 2000

> Het aardige van het huidige omroepsysteem is dat de kijkers
> d.m.v. hun lidmaatschap bewust kunnen aangeven welke omroepen ze
> willen hebben.
> In een commercieel bestel kan dat niet omdat bij de commerciele
> zenders niet de kijkers maar de adverteerders betalen en dus
> beslissen.

Tjonge, ik kan het helaas weer niet helemaal met je eens zijn :)

De publieke omroep van je voorkeur geef je eenmalig wat geld en verder
beslissen de omroepbazen voor je. De publieke omroep is een soort
vertegenwoordigende democratie dus, waar je eens in de zoveel tijd je
stem voor uitbrengt (maar waarbij ze vrijwel allemaal evenveel
zendtijd/zetels hebben wegens een nogal rigoreus kiesstelsel). Da's wel
mooi allemaal, maar is het goed genoeg?

De commerciële TV is wat dat betreft een stuk geavanceerder: kijk drie
weken niet naar een programma en het ligt eruit. De adverteerder betaalt
dan wel, maar hij betaalt voor het aantal kijkers. Daarmee heeft de
kijker de adverteerder volledig in zijn macht. Wat de kijker wil zien,
dat krijgt hij ook - zelfs tot redelijk in de details en of de
omroepbaas het nou "goed voor de kijker" vind of niet (adverteerders kan
het doorgaans weinig schelen en bovendien is er een enorme
verscheidenheid aan adverteerders). Commerciele TV lijkt daarmee op een
functionerende vorm van directe democratie.

Dat maakt commerciële TV nog niet per definitie superieur, omdat leden
van grote en/of economisch interessante groepen meer macht hebben dan
anderen en omdat sommigen structureel buiten de boot vallen. Daarom is
een goed functionerende publieke omroep zo belangrijk. Het maakt echter
wel, dat de kijker van RTL meer in de Melkunie-melk te brokkelen heeft
dan die van, laten we eens een dwarsstraat nemen, de VPRO ;-)

Groet, groet,
Andor.

P.S. Deze mening wordt u aangeboden door ADN Internet Counsultants ;-))