dreiging (verstand en oorlog)

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Thu Jan 6 09:02:34 CET 2000

misschien is het voor intellectuelen een moeilijke discussie, maar ik geloof
dat naast dreiging (BOE! niet schrikken) en uitrusting, volume (denken we
hierbij aan Tsjetsjenie, Vietnam, Afghanistan, Somalie?) Ik zie het toch
altijd meer iets als een goed grondleger bestaat (liefst) uit kansarme,
homofobe, rechtsextremistische macho's (vroeg of laat zal het nodig zijn de
bekwaamheidseisen voor beroepssoldaten omlaag te brengen; heeft D'66
trouwens veel aanhang in Den Helder??) die nog een emotionele binding hebben
met een hogere abstractie als god of koningshuis, zelfs vaderland of een
vlag (drie kleuren zijn meer dan genoeg) schijnt nog aardig te werken, maw
van die goede ouderwetse burgers nog, liefst met een beetje honger en met
sexuele frustraties. Helaas ben ik bang dat er in nederland steeds minder
van dat soort is (hoewel de geruchten over Srebenica je anders zouden doen
kunnen denken soms). (voor marine en luchtmacht zal dat nog wel meevallen,
zie onder)
Je moet maw woorden vooral een beetje gek zijn, britten en fransen
(amerikanen, russen, moslims) hebben nog en masse van dat soort sociale
geledingen in huis. Ik zie de Nederlandse soldaat niet zo snel indruk maken
op een groepje hoornsdolle Tsjetsjenen, die liever dood dan levend uit het
omwille van het eeuwige martelaarschap bekend worden. enfin, dreiging om
maar te zeggen is relatief.
Zodra je de gevaren kunt controleren in redelijke mate (luchtmacht en mijnen
ruimen, en natuurlijk gewoon lekker oefenen en in het weekend thuis) dan
heeft Nederland een uitermate hoogontwikkelde krijgsmacht, maar ik weet niet
of Balkanisten, toekomstige martelaren en dat volk bang is van de dood,
zoals intellectuelen dat zich voorstellen.
Ik vind aanwezigheid van olie, massale lokale burgersteun, en mogelijk toe
te passen strategie (weinig verliezen, beheersbare risico's) altijd wel
goeie uitgangspunten voor een succesvol leger. Dreiging, tsja het is
makkelijk als intellectueel om de irrationaliteit van oorlog te
onderschatten, denken we dan aan Irak, Servie?? Het enige wat die dreiging
voor macht oplevert is een sterkere machtsbasis, dreiging is een palindroom
voor propaganda.
Enfin,
remko