Politiestaat?

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Wed Jan 5 20:18:15 CET 2000

Remko.deKnikker at nl.origin-it.com said:
> Ik heb altijd een broertje dood aan angstbeelden, zoals huxley of
> orwell, fictie dus,

Het goede aan fictie is dat de verzinners de mogelijkheid hebben om trends te
extrapoleren en kleurrijk te schilderen waar het *kan* eindigen. Ik denk dat
Huxley en Orwell een soortement self-preventing policy in gedachten hadden
(caveat emptor! een gewaarschuwd mens... etcetera).

> Voorwaarde [voor opname in een DNA bank] is dus schuld en voorwaardelijk.
> Lijkt me geen slecht idee.

Mij ook niet, onder die voorwaarde: zware misdrijven, en pas na berechting. In
het plaatselijke sufferdje (nou ja - een klein stapje hoger: de Apeldoornse
Courant) riep een politiefunctionaris om DNA registratie van iedereen die in
een politiecel terecht kwam. Scenario: jij gaat naar de overbuurman om het
geleende slagersmes terug te brengen. Lokale veldwachter heeft een slechte
dag, fouilleert je, en brengt je op voor verboden wapenbezit. In de politiecel
moet je DNA afstaan, en zo sta je te boek als een misdadiger.

En dat alles omdat een zooitje verwende jochies zonodig een toernooitje moet
afwerken volgend jaar, want Euro2000 wordt maar al te graag aangegrepen om op
een verruiming van politiebevoegdheden aan te dringen...

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>