Politiestaat?

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Wed Jan 5 20:08:26 CET 2000

ps: laatst naar Maxim Gorki, de laatsten geweest...

Ik heb altijd een broertje dood aan angstbeelden, zoals huxley of orwell,
fictie dus, de werkelijkheid verhinderen problemen op te lossen. (effe
chargeren...)
Ik ben voorstander van een DNA bloedbank, maar dan als een soort
voorwaardelijke straf: bv, biuij geweldsdelicten en zedendelicten wordt je
in verhouding tot de straf een x-aantal jaren opgenomen in een DNA-bank,
zeker bij zedendelinquenten, moeten we niet meteen teruggrijpen naar
'jodenvervolgingen' (ik hoop dat ik nu niemand op de tenen sta, maar het
woord alleen is vaak al voldoende waarschijnlijk) of big brother, of clock
work orange, of brave new world, enzo. Voorwaarde is dus schuld en
voorwaardelijk. Lijkt me geen slecht idee.

Trouwens nog een idee. De complexiteit van de maatschappij en het
onmogelijke van de wet om alle hiaten te dichten zou misschien een
minister/parlement de mogelijkheid moeten geven een beslissing van de
rechter aan te scherpen of te overrulen?? (zoals in Belgie de minister
onlangs de aanhouding van (naam kwijt, klonk als: wieoei????), of in GB waar
de minister de strafmaat verhoogde. Tenslotte is het vergeldinigselement in
de straf altijd afhankelijk van de politieke/maatschappelijke actualiteit en
niet van de letter van de wet.
bommetje...