Het geloof weerlegd

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Jan 4 16:22:47 CET 2000

Een gelukkig nieuw milennium allemaal.

Ik wilde me even kort mengen in de discussie over geloven. Ik zie mezelf als
niet gelovig (misschien is atheist een te sterk woord. Ik ben niet dagelijks
bezig met het bestrijden van het geloof, maar discussies met gelovigen ga ik
niet uit de weg en zoek ze zelfs soms op). Dat veel mensen geloven en dat
je daar bij het maken van beleid rekening mee dient te houden is helder (if
men define situations as real they are real in their consequences, aldus het
Thomas theorema.

> moet

Kun je dat eens uitleggen. Voor mij heeft de werkelijkheid namelijk wel zin
en ik geloof niet. Liefst met voorbeelden waar niet gelovigen wel in "geloven".
Dat maakt het voor ons misschien wat helderder.

> je

Moet je ergens in geloven? OK, ik geloof dat er ook ander leven is in het
heelal. Maar toch is dat een ander soort geloven dan het geloven in een God.
Ik denk dat dat er is, of het lijkt mij erg waarschijnlijk. Maar ik zeg niet dat
het er is. Bij "geloven" in God gaat het vaak om een stelling die ze als waar
zien, dus eigenlijk niet zo zeer in geloven maar in weten....

Het probleem bij de stelling dat er een God is is dat die niet tegen te spreken
is en dus ook niet te toetsen. Bij ander leven in het heelal is dat er ook en
daarom ga ik er ook niet vanuit in mij dagelijks handelen. In tegenstelling tot
veel gelovigen die hun hele leven daarnaar inrichten.