vara, omroepbestel, et cetera

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Tue Jan 4 15:41:31 CET 2000

Roland Kroes schreef:
>Zo slecht hebben we het in
> Nederland nog niet, zowel qua kijkcijfers als qua niveau van
> de programma's.
> Ik bedoel maar, het best bekeken programma op Channel 4 is
> toch echt de
> Engelse versie van Cijfers en Letters.

Dat is waar, en dat is ook helemaal niet erg. Het best bekeken programma
van de publieke VARA is overigens niet eens Lingo, maar Kassa. Dat zou
ook niet misstaan bij een commerciële VARA (en da's niet dubbelzinnig
bedoeld :-). Verder moet je je ook niet tezeer verkijken op de
kijkcijfers van de Nederlandse publieke omroep. Ze blijven relatief goed
(of beter: niet slecht) bekeken dankzij de vele sport. Waarom Channel 4
zo wordt geroemd, is niet omdat alles even prachtig is, maar omdat zij
een breed aanbod, ook aan "zwaardere" programma's weet te brengen -
zonder omroepbijdrage.

Het gaat er niet om, het buitenland (lees: Engeland) na te doen. Het
gaat erom een voor Nederland zo passend mogelijk bestel in te richten.
Daarbij kunnen we wel veel leren van de Engelsen, zeker waar het gaat om
kwalitatieve private televisie. Daar kunnen we zien dat dat mogelijk is
en dus hoeven we daar niet angstig voor te zijn. We moeten al helemaal
niet nog meer plakwetgeving aan het omroepbestel toevoegen om te
voorkomen dat we goede commerciele TV krijgen, zoals de PvdA wil. In
tegendeel: de politiek moet haar primaat in deze serieus nemen en in
plaats van het bestel een compromis tussen tig partijen te laten zijn,
moet zij een duidelijk visie neerleggen over wat de taak is van de
publieke omroep. Door steeds alles te kiezen, kiest de politiek
eigenlijk niet. En dat is sneu, want het is toch óns geld waarover wordt
beslist.

Voor de lol heb ik hieronder even de laatste kijkcijfers gezet die ik zo
snel kon vinden (week 50 1999). Het enige publieke programma in de Top
10 is KRO's Toen was geluk heel gewoon - ook niet echt een programma dat
een vreemd figuur zou slaan op RTL4. De publieke netten zijn samen goed
voor 1/3 van de kijkers. Dat is niet exceptioneel veel, zeker als je
bedenkt dat veel langjarige sportcontracten van de NOS met de bonden
straks aflopen. Een aantal van de commerciele programma's werden vroeger
(gesubsidieerd) door de publieke omroepen uitgezonden. Het feit dat wat
vroeger publiek ging nu privaat blijkt te kunnen, is reden genoeg om de
rol van de publieke omroep eindelijk eens in modern perspectief te
plaatsen. Niet meer "alles en breed", maar veel meer gericht op waar we
echt een publieke omroep voor nodig hebben: programma's uitzenden die
niet door de commercielen kunnen of zullen worden gedragen.

Groet, groet,
Andor.

KIJKCIJFERS WEEK 50 1999

· De publieke omroepen behaalden in week 50 gezamenlijk een gemiddeld
marktaandeel van 33%.
· Nederland 1 haalde het hoogste marktaandeel op zaterdagavond (14%),
door `Journaal 20.00 uur', 'Het Eurovisie Songfestival van de Eeuw' en
`Paul van Vliet'.
· TV2 haalde het hoogste marktaandeel op zondagavond (20%), door het
`Journaal 20 uur' en `Studio Sport I'.
· Nederland 3 haalde het hoogste marktaandeel op zaterdagavond (21%)
door `Kassa', `Kopspijkers', `Ben zo terug' en `Studio Sport zaterdag'.
· RTL4 behaalde een gemiddeld marktaandeel van 17%, RTL5: 3%, Veronica:
14%, SBS6: 9%, Net5: 4% en Fox8: 2%.
Deze gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO),
uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, STER en IP.

TOP 10 MEEST BEKEKEN PROGRAMMA'S                                kdh
kijkers x

1000
1.    19-12   zo   Journaal 20 uur              NOS        23    3.220
2.    19-12   zo   Studio Sport I               NOS        17    2.385
3.    17-12   vr   Tineke Schouten              RTL4       15    2.055
4.    19-12   zo   Toen was geluk heel gewoon   KRO        12    1.640
5.    13-12   ma   Goede tijden                 RTL4       12    1.630
6.    15-12   wo   Big Brother                  Veronica   12    1.630
7.    16-12   do   Big Brother Discussie        Veronica   12    1.620
8.    19-12   zo   10 jaar André van Duin       RTL4       11    1.510
9.    16-12   do   `t Zonnetje in huis          RTL4       11    1.500
10.   15-12   wo   Sterrenplaybackshow          RTL4       10    1.470