VARA

Bert Jongen jongenh at EURONET.NL
Mon Jan 3 21:09:18 CET 2000

Ik snap de grote opwinding niet zo. Als de VARA wil bekijken of men
commercieel kan, is dat het goede recht van een vereniging (EO, TROS, AVRO
en VPRO hebben dat in het verleden ook al gedaan). Als de VARA denkt zonder
omroepmiddelen beter tot haar recht te komen, moeten ze hun gang gaan.
Wa voor mij telt is de inhoudelijke kwaliteit. Het zal mij worst wezen of
dat via een publiek net of een commercieel net wordt uitgezonden. Maar wie
uit het publieke bestel stapt, kan geen rechten meer laten gelden op
publieke middelen.

Er is geen zenderschaarste meer.  De komende 'zenderkleuring' lijkt mij
overigens op zich niet slecht. Poitieke pogingen om daaraan te sleutelen om
'tegemoet te komen aan de VARA' zijn niet terecht. Ten eerst heeft de VARA
als eigenstandige vereniging een eigen keuze (zie boven) en de politiek moet
zich niet al te veel met de publieke omroep bemoeien.

Bert Jongen
(ook VARA-lid)