de gekozen burgemeester

wolter ates wates at EURONET.NL
Mon Jan 3 23:30:22 CET 2000

Hallo,
ALs mijn referentie naar de wet wordt gelezen als ik dacht dat jij in
alles de wet citeerde, nee  ik bedoel, het is een gevolg van de wet. De
brgm staat als zetbaas van de koningin boven de partijen in de gemeente
ook al is hij daar op z'n politieke kleur benoemd.
Zo werkt het natuurlijk niet, de man / vrouw had een kleur, anders was
hij niet benoemd, en ook al doet hij z'n best die is hij zo maar niet kwijt.
Komt bij, in gemeenten van deze omvang heeft de brgm vaak portefeuilles
en omdat er wederzijdse beenvloeding van portefeuilles is zal hij in B&W
vergaderingen ook buiten z'n eigen prtf. politiek praten en ook in de
raad. Dat is voor iedereen te zien, en mits beheerst ook te accepteren.
Arjan Stoffels heeft in een andere thread de vermeende intenties van
Hogendorp / Thorbecke nog eens opgesomd, prachtig, het is een klein
wonder dat deze basis ideeĎn zo lang overeind gebleven zijn, maar
misschien juist omdat het theorie is. In de praktijk werkt het niet zo.
En wat is er nu allemaal niet zo(in mijn ogen dan):
1. De brgm is niet de onpartijdige technische voorzitter, hij heeft een
kleur.De brgm is vaak de sterkste persoon in B&W, niet erg maar de
wethouders worden er onzeker van. En zelfs wethouders van andere
partijen laten er hun oren naar hangen.
2. De raad is de baas, maar die delegeert dat, de wethouders doen het
dagelijks bestuur. IdeeĎn van de raad worden vlugger in de grond geboord
dan dat ze geboren worden. De controle en toezicht die dan de hoofdtaak
wordt is slecht omdat de confrontatie met het onderwerp veel te laat is,
fracties met een wethouder hebben een streepje voor die prtf. kunnen ze
voorinformatie hebben.
3. De fracties, als ze een wethouder hebben zouden ze voor diens prtf
invloed kunnen uitoefenen. Ik merk er niets van, alle raad en cie leden
mopperen op de zelfde manier over de tijdsdruk tussen stukken en
vergaderingen. Dualisme, ho maar, komt er van de oppositie zinnige
kritiek dan wordt die doodgezwegen en dekt de coalitie de wethouder.
4. De wethouders, die worden dus geacht de politieke aansturing van de
ambtenaren te doen, voor een goed ingevoerde buitenstaander lijkt het
andersom te zijn.
5. En de ambtenaren?, ook ontevreden, de meeste opdrachten komen van
buiten de gemeente, alleen maar uitvoeren, geen eer aan te behalen, en
de zaken die wel eigen inbreng vroegen, vaak gebaseerd op eigen
initiatieven, daar gaat de wethouder met de zaak lopen.
Iedereen ontevreden dus. Behalve de brgm denk ik, die mag vanuit zijn
functieomschrijving helemaal niets, die is er dus aan gewend om zich
vrijheidsgraden te verschaffen, dat lukt vaak en hij is dus zeer tevreden.
Ik ben voorstander van een gekozen brgm, niet om de laatste gelukkige
mens in de gemeente ook ongelukkig te maken maar omdat het de enige weg
is die ik zie om het niet democratisch functioneren van de lokale
democratie te verbeteren. En dat zie ik langs de lijn van greep op de
ambtenaren krijgen. Die hebben nu een ambtelijke baas. Vanuit de
politieke hoek raad, wethouder, valt niets te vrezen. Als je de hoogste
ambtelijke baas de brgm politiek maakt krijgt die er belang bij dat de
invloed van de politiek groter en duidelijker wordt, en ik denk dat
zulks de bedoeling is.
Ja, Ekko een heel ander soort brgm , maar de risico's zijn niet zo groot
als je denkt er zijn nog al wat landen op de wereld die naar onze
benoemde brgm kijken met een nauw verholen walging, middeleeuws,
ondemocratisch ze doen het zelf al heel lang anders, ze kiezen hem.

Groet,
Wop Ates