bidden voor D66

Greetje Verver KenG.Verver at HETNET.NL
Mon Jan 3 19:32:01 CET 2000

----- Original Message -----
From: Lodder Ing P.H. <P.H.Lodder at Ato.Dlo.Nl>
To: 'Greetje Verver' <KenG.Verver at hetnet.nl>; <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Sent: Wednesday, December 22, 1999 10:33 AM
Subject: RE: bidden voor D66

> [...]
> dat met een v?). Dit gebeurde tijdens normale schooltijden en was
hartstikke
> leuk, vooral voor iemand die toen al vrij overtuigd athe-istisch  was.
>
> Over het geloof dat je in de laatste zin uitspreekt, valt veel te
> filosoferen. Persoonlijk vind ik dat dit een van de meest enge uitwassen
van
> xenofobie is.
>
> Met vriendelijke groeten,
>

> Pieter Lodder
> Departement "Bioconversies"
> Instituut voor AgroTechnologisch Onderzoek

Beste Pieter,
Zoals jij het stelt in je eerste alinea ben ik er helemaal mee eens. Als je
godsdienstles geeft als wereldorientatie is het een vorm van
maatschappijleer waarin kinderen in grote lijnen in contact gebracht worden
met de diverse geloven over de hele wereld. Het kan dan ook binnen het
lespakket gegeven worden, maar het wordt niet gepractiseerd. Dat is heel wat
anders dan ruimte te claimen voor het beleiden van je geloof op een openbare
school, vrij van enige geloofsovertuiging en verplicht om iedereen toe te
laten. (Dit in afwijking van het bijzonder onderwijs die leerlingen mag
weigeren).

Wat jij bedoelt over een enge wijze van xenofobie terwijl ik in zijn
algemeenheid alleen maar aangeef dat wij wel erg toegevelijk zijn naar de
andere culturen en dat dat ook wel eens zijn grenzen mag hebben heeft niets
te maken met angst voor het vreemde, maar meer met genoeg is genoeg.

Marc Fluks geeft ook nog een leuk voorbeeld

 (ongelovigen hebben die toch ook niet op confessio-
>  nele scholen ?).

Bedoeld is hier dat je als niet-kerkgaande op confessionele scholen niet de
vrijheid hebt om afstand te nemen van de geloofsbeleving. Ik heb ooit
geprobeerd om mijn dochter op een christelijke VWO te doen. Voorwaarde was
echter dat zij bijbelles moest volgen en het cijfer meetelde voor het
overgaan.

Conclusie: Godsdienstonderwijs als een vorm van maatschappijleer OK. Voor de
rest laat het geloof buiten de schooluren, of kies als ouder voor een
confessionele of zo je wil islamitische school.

Greetje Verver