jaartelling

Raimond raimond.detempe at KONBIB.NL
Mon Feb 28 10:51:36 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon,
grappig eigenlijk. Er worden enkele voorbeelden genoemd, die de
stelling duidelijk niet onderschrijven, dat het nieuwe millenium pas
met start van 2001 begint. Er wordt vrolijk over het hoofd gezien dat
wij nu 2000 jaar, voltooid,  achter de rug hebben, + bijna 2 maanden
etc., hetgeen betekent dat wij nu in jaar nummer 2001 zitten. Maar
we tellen altijd het voltooide jaar achter je. Net zoals je met leeftijden
doet. [Ik ben 57 jaar, ik ben dus bezig aan mijn 58e jaar. Maar dat
zeg je normaliter niet.] Hoe dit monnik in de 5e eeuw dat deed,
vastleggen op het geboortejaar van Christus, is niet relevant. Niet
alleen dat dit achteraf fout is gebleken, toendertijd telde men ook
nog niet met meters, kilogrammen etc.
Groet,
/raimond de tempe