Artikel NUON

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 28 10:51:05 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 04:20 28-02-2000 Monday , F. van der Schans wrote:

>Mijn doel met dit artikel is om de politieke discussie rondom de
>voetbalactiviteiten van de NUON en de rol en verantwoordelijkheden van de
>provincie binnen Provinciale Staten te voeren. Ik ben uiteraard ook erg
>benieuwd naar jullie gedachten over dit onderwerp.

Geachte Heer van der Schans,

De politiek heeft het maar te slikken dat de NUON zich als private
onderneming gedraagt. De politiek wenste toch zo graag privatisering?
Welnu, privatisering is gekomen. Voorheen overheidsbedrijven worden de
harde realiteit van het bedrijfsleven ingedreven, en ze moeten zien te
overleven. Zelfs als monopolist (want hoe lang duurt een
monopoliepositie?). Dat de NUON zijn naamsbekendheid heeft willen vergroten
via een sponsor-contract met Vitesse is het goede recht van de NUON als
private onderneming. Het sponsorcontract als middel tot naamsbekendheid is
vele malen goedkoper gebleken dan dure campagnes via reclamebureau's,
kranten, commerciële omroepen en STER. Dat scheelt de klant van NUON weer
geld, want dure campagnes worden uiteraard óók doorberekend aan de klant.

Politici die na privatiserings-operaties achteraf gaan klagen dat ze weinig
invloed meer hebben begrijp ik niet. Privatisering is een politiek doel
geworden en de politici wisten vantevoren dat hun invloed ermee zou
afnemen. Daarbij kunnen via aandeelhoudersvergaderingen van de
geprivatiseerde bedrijven verschillende politici nog invloed uitoefnenen,
maar dan uiteraard op de private wijze zoals voorzien in het
ondernemingsrecht.

Vriendelijke groeten,

Hein  van Meeteren
 Amsterdam