onderverdeling

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Feb 25 02:32:02 CET 2000

Tja,

D66 zegt als naam helemaal niets. Een beetje partij heet tegenwoordig democratisch, of het nu christelijk is, een volkspartij of gewoon centrumdemocratisch, en 66 is voor historici en oudere jongeren nog wel een herkenbare verwijzing naar een bepaalde periode, waarin het en interessant was je demokratisch te noemen, en ook noodzakelijk, want het schortte toen nog wel aan het een en ander aan de wijze, waarop aan onze samenleving door het bestuur vorm werd gegeven, maar voor iemand die in 1980 geboren is en nu vol ambitie in de collegebanken zit of achter de computer, is dat al weer een vrij ver verleden.

Verwijzend naar de historie mag ik mij graag vrijzinnig noemen, vrijzinnig democratisch, lid van een vrijzinnig protestantse omroep, maar een student stelde me laatst de vrij zinnige vraag, wat dat nu weer inhield. En dan begin ik weer over oudliberalen, en vrije liberalen en de Vrijzinnig Demokratische Bond. Vrijzinnig beteknt dan inieder geval linksliberaal, vrij in zinnen, dus niet gebonden a priori aan maatschappelijke conventies, nonconformisme wordt gewaardeerd, en dus tolerant. Het klinkt soms mooier dan het is, als ik mijn dagelijkse ik zelf dan kritisch tegen het licht houd, maar ik onderschrijf het wel, als ik  keuzes moet maken. Tolerantie betekent, dat je andere mensen in hun waarde laat, de door hun gekozen levensmaatstaven respecteert, zonder je zelf eraan gebonden te achten. Ik vind het verschrikkelijk, als mensen zich achter een religie verstoppen, maar respecteer hun keuze en kijk niet naar de EO (behalve naar little house on the prairie als ik wil snotteren en goed tegen herkenbaar kwaad afgezet wil zien). Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst met meisjes met hoofddoekjes om werd geconfronteerd in de collegebanken, vond ik dat voor de meisjes afschuwelijk,dacht: laat dat toch los, maar respecteerde hun keuze wel. Het waren ook alle aardige, intelligente en nijverige meisjes, die mijn gevoel van beknotting -zich uitend door het hoofddoekje-volstrekt niet deelden. Ik hoef niet zo nodig in een auto te zitten, maar wil het anderen niet verbieden. Ik hoef niet op vakantie naar Oostenrijk (al jaren niet, het volk tussen de bergen daar is mij te ingesloten), maar wil het anderen niet verbieden en reageer haast verrast, als  een studente die mening deelt en ik hoef geen varkensvlees, maar kan een ander het genot van een welgebraden bal gehakt (nog steeds de nummer 1 bij etend Nederland?) met bloemkool niet ontzeggen.

Wellicht moeten we ons toch wat duidelijker neerzetten, als stroming, zeker als ik de dalende lijn van het aantal deelnemers aan deze lijst in de paar weken dat ik meedoe bekijk, ik geloof van 186 naar 171. Niet alleen in daden, maar ook in naam.

amicaliter marchanderend,

Tjerk Jouwstra