NS

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Wed Feb 23 17:19:28 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: B.Buma <stractic at EURONET.NL>
Aan: <j.van.den.wittenboer.st at ppsw.rug.nl>; <C.Houbraken at hilversum.nl>;
<d66 at NIC.SURFNET.NL>
Verzonden: woensdag 23 februari 2000 0:09
Onderwerp: Re: NS

> [...]
| opgedreven worden vooral die van de belangrijkste concurrent, vervoer over
| de weg.
| Als je treinen vol zitten, je sporen vol zitten én je belangrijkste
| concurrent is relatief duur, hupla je prijzen omhoog. Logisch toch.
|
| Als je goedkoop openbaar vervoer wilt hebben:
| -verhoog je transportcapaciteit (meer wegen, meer spoor, versoepel je
| regelgeving te water)
| -druk de transportvraag , maar niet door de prijzen te verhogen (werkt niet
| want de vraag is vrij inelastisch); andere manieren ? ik ken ze niet

Ik wel,
Wonen en werken dichter bij elkaar remt de vervoersvraag. Ook telewerken valt
hieronder !

| -verlaag de prijzen van het overige vervoer, met name je brandstofprijs,
| bvb en wegenbelasting.

Ja hoor, dat is vragen om nog meerr files.
Dan maar betalen naar rato van gebruik. (Tolwegen, rekeningrijden, betaalstroken
?)

> [...]
| -mensen het zich (kunnen) verplaatsen gelijk schakelen aan vrijheidsgevoel,
| -persoonlijke contacten nog steeds belangrijk voor ons zijn en
| -wij steeds meer contacten hebben met mensen die verder van ons weg wonen,
| -we nauwelijks leefomgevingen meer hebben waar we 'alles' kunnen vinden
| zal er spanning zitten op de transportcapaciteit,
| totdat wij transportsystemen hebben uitgevonden welke ruim aan de
| transportbehoefte kunnen voldoen.
| (betekent waarschijnlijk wachten op de persoonlijke computergestuurde
| autovliegocopter of tot het moment dat je je zus in Amerika kunt bellen en

Dream on Bo,

Nederland lijdt al onder een verkeersinfarct, alleen de prikkel naar vervoer
verminderen lost iets op.
Dus nogmaals: Meer (schone om te beginnen) werkgelegen heid naar Flevoland, Kop
van Noordholland, Oosten, Noorden en Zuiden; meer telewerken en de verplaatste
bedrijfstakken op lokatie op elkaar afstemmen
Gekoppeld aan ontwikkeling van de vliegvelden Beek, Eelde, Welschap en Twente
(misschien ook Lelystad) en we komen nog een heel eind. Misschien alleen file op
de electronische snelweg?

Ernst Debets/ Zaanstad