vanBoxtel???

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Wed Feb 23 16:51:44 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer schreef:

> Wat is dit toch. Okay, de regering is op democratische
> wijze totstand gekomen. dat betekend toch helemaal niet
> dat we daar niet op mogen reageren.

Natuurlijk mag dat, maar je mening geven is wel iets anders dan hem
opdringen.

Er zit hier verschil tussen wat een particulier doet, en wat een staat
of instelling. Particulieren moeten natuurlijk altijd doen wat ze
willen. Maar voor een staat (of vertegenwoordiger daarvan, zoals een
minister of staatshoofd) ligt dat anders. Die moet de rechtsstaat en
de democratie niet alleen beschermen, maar daar ook binnen opereren.
Als je marchanderen daarmee toelaat, ben je de democratische controle
in feite al kwijt.

De vorming van een regering in een bepaald land is, ook in de EU, de
verantwoordelijkheid van de bevolking van dat land. Wil je die
regeringsvorming vanuit het buitenland overrulen, waarmee je de
Oostenrijkse en EU-wetten dus buitenspel zet, dan moet je daar wel
_heel_ erg goede redenen voor hebben -- in zijn algemeenheid minstens
schending van fundamentele, universele rechten.

Voor de goede orde: De _handelingen_ van de Oostenrijkse (en iedere
andere lidstaat-) regering moeten natuurlijk wel in overeenstemming
zijn met de EU- en andere verdragen. Daarom is het goed dat de
buitenwereld zeer waakzaam blijft of die wel worden nageleefd. En dat
gebeurt ook, want uit alles blijkt dat die buitenwereld (én de
Oostenrijkse kiezer zelf!) met argusogen toekijkt en de handelingen
van deze regering ongetwijfeld zeer kritisch zal beoordelen.

Voor evidente engerds als Haider ben ik daarom heel eerlijk gezegd
niet eens zo beducht. Wat mij persoonlijk veel meer zorgen baart is
dat de aandacht hierdoor wordt afgeleid van de sluipende ondermijning
van rechtsstaat en mensenrechten die in de meeste Europese landen
gewoon aan de gang is. Haider dreigt nu een beetje te gaan
functioneren als bliksemafleider, terwijl de maatregelen waar we bij
hem zo bang voor zijn, elders door politici van onbesproken gedrag
gewoon worden ingevoerd.

Enkele voorbeelden:

- Art 140 van het Nederlandse WvS, destijds om politieke redenen
ingezet tegen demonstranten bij de eurotop in Amsterdam en later nog
een paar keer, hoewel de rechter dit nog nooit heeft goedgekeurd.
Recent uitgebreid met een artikel 141 om gebruik ervan _makkelijker_
te maken, dit samen met een reeks andere maatregelen die toelaten dat
mensen kunnen worden gearresteerd en opgesloten voor feiten waarvan
men denkt dat ze die wel eens zouden kunnen gaan plegen. Zogenaamd
speciaal voor EK2000, maar genoemde wetten blijven daarna gewoon van
kracht.

- De ministers van de EU-lidstaten willen dat het voor de politie
mogelijk wordt om telefoons over de landsgrenzen heen af te luisteren.
Nederlandse telefoons kunnen dan worden afgeluisterd zonder dat de
Nederlandse rechter daar iets tegen kan doen. Het Europees Parlement
heeft dat idee vorige week met grote meerderheid verworpen, maar
daarmee is het nog niet van de baan.

- Het nieuwe "buitenlanderpakket" dat de regering van een keurig land
als Denemarken recent heeft voorgesteld, bevat een aantal maatregelen
die van de nieuwe Oostenrijkse regering ongetwijfeld niet geslikt
zouden worden. Zo verliezen inwoners zonder Deens paspoort voortaan
het recht op gezinshereniging, tenzij de rechter oordeelt dat er
sprake is van "voldoende gehechtheid aan Denemarken". Denemarken is
overigens ook het land waar verdachten onder druk worden gezet te
bekennen door hen langdurig op te sluiten in een isolatiecel. Bekend
is het geval van een voormalig Olympisch zwemkampioen die zo, zonder
rechtszaak, meer dan een jaar heeft vast gezeten, totdat toevallig
uitkwam dat hij onschuldig was.

- Europol, de Europese politiedienst, wil en krijgt steeds meer
bevoegdheden. Goed idee, lijkt het? Toch jammer dan dat er geen enkele
parlementaire controle over bestaat...

> Ook een CD in de regering, zonder dat mensenrechten
> geschonden worden, is acceptabel voor jou?

Absoluut niet. Maar het al of niet opnemen van de CD in een
Nederlandse regering is in de allereerste plaats een _Nederlandse_
verantwoordelijkheid. Zolang fundamentele rechten niet worden
geschonden, dient het buitenland zich te onthouden van maatregelen.

> En je doet of jouw standpunt niet politiek correct is.

Dat is het in ieder geval niet in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk.
Misschien is mijn indruk wat vertekend geraakt doordat ik hier in
Brussel ook het nieuws uit die landen tamelijk intensief volg.

Herman