WAO

constantijn dolmans dolmanscpim at HOTMAIL.COM
Wed Feb 23 09:53:31 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste William, Henk en lijsters,

Leuk hoe William toch steeds weer de discussie naar zijn stokpaardjes weet
te trekken en zo op de man in plaats van op de zaak speelt.

Ik ben een vreselijk asociaal wezen, in de maatschappij draait alles om geld
en ik belazer de boel door in de regio’s verhalen met dubbele bodem te
vertellen.

William, voor een ondernemer zijn financiële risico’s meer dan puur
materialisme, voor velen is het bedrijf hun lust en hun leven. Zij bieden
werkgelegenheid, wat voor veel mensen meer is dan loon verdienen; vaak ook
gewoon lol in je werk, er fluitend naar toe gaan, een invulling van je
leven.
We hebben het die ondernemer met onze WAO-regelingen niet makkelijker
gemaakt. We stimuleren die ondernemer niet om een maatschappelijke bijdrage
te leveren aan het WAO-vraagstuk.
Zijn de bewoordingen zo beter?

Mijn insteek voor strengere keuringen en strengere keuringseisen is niet
ingegeven door het afwijzen van WAO-ers. Mijn punt is dat de WAO-termijn en
de WAO-uitkering behoorlijk zijn uitgemolken. Zo’n beetje alle onderzoeken
geven aan dat er nog steeds een hoop verborgen werkeloosheid in de WAO zit.
Probeer die verborgen werkeloosheid eruit te krijgen zodat er ook de ruimte
ontstaat om het niveau en de termijn van de WAO op te krikken zodat we wat
socialer zijn naar de mensen die ècht arbeidsongeschikt zijn.

Denkend over nieuwe sociale en economische zekerheid rond arbeidsgezondheid.
Aan VNO-NCW en de vakbonden moeten we het in dit geval niet overlaten. Die
hebben er in het verleden een zooitje van gemaakt.

Wat voor bijdrage kan de overheid/politiek leveren aan het stimuleren van
bedrijven om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen? Hoe stimuleer je op
een positieve manier WAO-ers om weer actief aan het arbeidsproces deel te
nemen? En dat alles zonder bureaucratie en onbegrijpelijke
subsidieregelingen (ben ik toch een dromer?). Een discussie die ik graag wil
voeren, maar nu geen tijd. Er moet geld verdiend worden (sorry William).

Groet,

Constantijn Dolmans