NS

Telleman, Ageeth (ate) ate at TG.NL
Wed Feb 23 09:33:56 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De betreffende consultant is mijn collega Joyce Sylvester en haar
veelbesproken proefschrift luidt "De praktijk van privatisering". Ik werk
veel met haar samen en heb de media-aandacht en haar eigen rol daarin goed
kunnen volgen.

Ter nuancerering:
*       zij benadrukt steeds WIE zij heeft geïnterviewd, daar kan geen
misverstand over bestaan
*       tevens benadrukt zij dat bij extern verzelfstandiging (NS) de
overheid goed moet nadenken over het adequaat en effectief invullen van het
toezicht en de kaders stellen voor die terreinen waar zij nog invloed op wil
hebben: de TARIEFSTELLING bijvoorbeeld
*       tevens geeft zij keer op keer aan dat privatisering (gaat verder dan
extern verzelfstandigen) alleen dán mag plaatsvinden als er daadwerkelijk
sprake zal zijn van concurrentie. De privatisering in Noord-Nederland van
het busbedrijf had volgens haar dan ook nooit plaats mogen vinden.

Niet alleen in haar boek maar ook in de media heeft zij een genuanceerd
betoog gehouden. Zij is niet klakkeloos voor of tegen privatisering. Dat
hangt volgens haar steeds weer af van het desbetreffende beleids- en
speelveld. Wel keert zij zich tegen de verkrampte anti-privatiseringsgolf
die nu door ons land begint te waaien. Dit is volgens haar gebaseerd op
onderbuikgevoel en niet op de feiten. Daarmee vervallen we in een
ideologisch debat waarin de goede dingen die privatisering ons brengt als
het bekende "kind met het badwater" worden weggooid. "Goede dingen"
operationaliseert zij overigens vanuit het oogpunt van de burger/consument!!

vr. groeten,

Ageeth Telleman