NS

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Feb 23 09:02:16 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bo buma schreef:

>Met betrekking tot de discussie over NS / monopolist wil ik graag opmerken
>dat we weer op moeten letten wat nu ook al weer een monopolist is. De NS
>concurreert in principe op de transport markt (zowel goederen als personen).
>En daar zijn allerlei andere aanbieders.

Ik heb het over personenvervoer. Personenvervoer in het kader van
woon-werkverkeer op intercity afstand. Dat is voor de NS de grootste hap uit
hun personenvervoersactiviteiten. Daarin hebben de NS geen concurrentie. De
auto is een totaal andere manier van vervoeren (het is - nog steeds - duurder
dan de trein (vaste lasten, reparaties, benzinekosten)) en de bus is op die
afstanden meestal geen optie.

>Als je treinen vol zitten, je sporen vol zitten én je belangrijkste
concurrent is relatief duur,
>hupla je prijzen omhoog. Logisch toch.

Mijn probleem ligt niet in zozeer bij de prijsverhoging an sich, alswel bij
de prijsverhoging *zonder toename van de service.*
De service blijft niet eens gelijk. Het personeel is arrogant en onbeschoft,
de verkeersleiding weet niet wat werkelijk nuttige informatie voor de
reiziger is en het bestuur bestaat uit ergens anders weggesaneerde malloten
zonder visie. De NS zijn niet bezig met het vervoeren van personen; ze zijn
bezig met het laten rijden van treintjes. Marketingtechnisch beseffen de NS
dat ('Ieder z'n trein'), maar organisatorisch zijn ze daar totaal niet op
ingesteld. Als je mensen tijdens de spits net zo rustig wil laten zitten als
in die reclamespotjes, dan moet je of meer, of langere, treinen inzetten. Om
maar iets te noemen.
De concurrentie zit 'm (voor mij) dus niet zo zeer in de prijs, alswel in de
geleverde kwaliteit.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.