WAO

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Feb 23 07:42:01 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Constantijn,

Ik ga uit van de analyse van het LISV: de beslissers in het WAO-proces
proberen zo perfect mogelijk te werken. Mijn gedachte dan: behalve op het
punt van reintegratie van zieken. En omdat men daarin (nog) niet slaagt,
wreekt men zich maar weer eens op de zieke en de (kleine) werkgever. Onzin,
een bureaucratisch-makkelijke manier met eenzijdig effect.

Mijn idee dus: zoek nieuwe inspanningsverplichtingen voor reintegratie. Met
die bonus-malus regeling is het niet gelukt (was ook te eenzijdig). Dus wend
de kennelijke behoefte aan perfectie aan voor opnieuw terugbrengen van
zieken via een bonusregeling voor gevallen anders dan duidelijke handicaps
(ongevallen enz.). Zoiets moet toch humaner en ook goedkoper zijn voor alle
partijen.

Wij zijn het dus niet oneens met elkaar, ik ga alleen wat verder in het
zoeken naar een oplossing. Het zou een cultuuromslag betekenen als we reuma,
astma, rsi, stress aan het werk konden houden. Nu worden die mensen een
beetje behandeld als klassieke beroepswerklozen en werkgevers als kwade
geesten (wat ze vroeger ook vaak waren met een WAO als verkapt
reorganisatiemiddel).

Dus hoe komen we uit de spiraal waarin WAO, MKB enz. zijn beland?  Niet door
de keuring opnieuw in te voeren zoals jij oppert, DNAtests e.d. - wegens de
eenzijdige risico-afwenteling alleen al. Er wordt zoveel gekletst over
Nieuwe Economie (wegens massief verlieslaten van veel ICT ben ik nog steeds
niet overtuigd), laten we eens denken over een stuk nieuwe sociale en
economische zekerheid rond arbeidsgezondheid.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 11:36 22-02-00 CET, you wrote:
> [...]
>zit je een paar weken in de Ziektewet, maar kom je niet in de WAO terecht.
>Sporten ontmoedigen lijkt me niet de juiste oplossing voor vermindering van
>het aantal WAO-ers. De toestroom bestaat momenteel voornamelijk uit vrouwen
>(inhaaleffect?) en klachten die lastig medisch zijn vast te stellen.
>
>Van dichtbij maak ik nu bij een kleine werkgever mee wat voor ramp het is
>als een werknemer dreigt in de WAO te komen. De hele ambtelijke procedure
>rondom reïntegratieplannen is voor een kleine werkgever dramatisch. Bij
>gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid (arbeidsgehandicapt heet dat
.) is het vrijwel onmogelijk om voor de niet opgevulde taken
> [...]
>lijken mij een oplossing. Een behoorlijke uitkering voor hen die echt
>lichamelijk ziek zijn, hoger dan de huidige, geen WAO voor de minder
>duidelijke gevallen. Zijn we in Nederland wat te soft geworden of ben ik te
>streng en te makkelijk?
>
>Vraag is daarnaast natuurlijk: hoe breng je werkgevers, zowel grote als
>kleine, zover dat stress/werkdruk wordt verminderd en RSI een woord uit het
>geschiedenisboekje wordt. En dat zonder strafexpedities, die het hart van
>onze economie, het midden-en kleinbedrijf, treffen.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66