NS

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Feb 22 16:28:55 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris schreef:

>Dat komt omdat we het altijd hebben over marktwerking terwijl die niet
>mogelijk is op het spoor, dat is en blijft een soort monopolist. Wel kunnen er
>prikkels gegeven worden die een soort van marktwerking bewerkstelligen.
>maar we moeten er niet van uitgaan dat het de aspecten zal krijgen van een
>gewone markt. Zelfs op een gewone markt is geen marktwerking (zoals in de
>theorie). Ook marktwerking is een ideaal dat niet bestaat.

Er moet natuurlijk wel echte concurrentie zijn en die moet ook een eerlijke
kans t.o.v. de monopolist krijgen. De KPN (PTT) verhoogde in de eerste jaren
van haar zgn. marktgericht werken rustig de tarieven. Pas toen de Opta echt
begon aan te slaan en er daadwerkelijke, krachtige concurrentie kwam, begon
het bedrijf de tarieven met rasse schreden te verlagen. Let wel: we hebben
het hier over een tot voor kort echt nutsbedrijf.
Pas als de NS echte concurrentie krijgt en door een onafhankelijk orgaan in
de gaten gehouden wordt (ik noem maar wat), zal er kans zijn op
tarievenverlaging/kwaliteitsverbetering. (Laat de Bundesbahn maar tegen
dezelfde voorwaarden als de NS een bod doen op de intercityverbindingen in
heel Nederland. De enige echte voorwaarden zijn dan goede aansluitingen en
een minimum aantal ritten per uur.)

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.
This message is personal and should be treated as such.