NS

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Feb 22 15:47:54 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Let wel: als ik het allemaal goed begrepen heb zijn de oorzaken
> verschillend. In Noord-Nederland is het overheidsmonopolie nu in
> handen van een enkele "vrije" marktpartij zonder concurrenten, dus dat
> het daar niet werkt lijkt logisch. Maar bij het spoor in
> Groot-Brittanië zijn er wel meerdere marktpartijen en reëel bestaande
> concurrentie, en toch werkt het daar ook niet.

Dat komt omdat we het altijd hebben over marktwerking terwijl die niet
mogelijk is op het spoor, dat is en blijft een soort monopolist. Wel kunnen er
prikkels gegeven worden die een soort van marktwerking bewerkstelligen.
maar we moeten er niet van uitgaan dat het de aspecten zal krijgen van een
gewone markt. Zelfs op een gewone markt is geen marktwerking (zoals in de
theorie). Ook marktwerking is een ideaal dat niet bestaat.

En over het vervullen van de nutsfuncties door marktpartijen. In Amerika
komen ze er al van terug en zijn ze aan het deprivatiseren geslagen. Een
bedrijf heeft een soort intrinsieke tegenstelling in zich. Aan de ene kant moet
hij zijn klanten tevreden houden en aan de andere kant zijn aandeelhouders.
bij een nutsfunctie (zeker in een monopolistische setting) mag je raden
welke belangen voorgaan.........
Groet Joris van den Wittenboer

"To understand a man, you should walk a mile in his shoes. If you're still
bothered by what he says, it's okay, because you will be a mile away and
you will have his shoes."
http://munt.nl.fortunecity.com/beurs/20