Fraaie pluim voor Van Boxtel

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Tue Feb 22 15:49:20 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Roger van Boxtel stijgt nog verder in mijn achting door wél te gaan skieen
in Oostenrijk. Er is m.i. nogal wat politieke moed voor nodig om niet met de
grote massa mee te huilen op zo'n gevoellig thema.

De gemakkelijkste redening is immers: Haider = fout DUS boycot = goed
want -> niet meedoen met Boycot is niet tegen Haider zijn dus fout.

De werkelijkheid is wat natuurlijk anders. Hoewel boycots soms zeker zin
hebben (anders dan dat ze de boycotter zelf een goed gevoel geven) hebben
boycots soms helemaal geen zin en vaak werken ze zelf averechts. Wat ze
allemaal gemeen hebben is dat ze schade aanrichten - bij de mensen die je
wilt treffen maar, ook nu, vooral bij de mensen die je (juist) niet wil
treffen. Hoe sympathiek het ook is duidelijk te maken dat je niets van
extreem rechts moet hebben, in dit geval geloof ik dat het een onverstandige
keuze is.

Voor mij zijn er maar twee vragen belangrijk:
- Wat levert een boycot op?
- Wat is de prijs en wie moet die betalen?

Om met het eerste te beginnen, wat  levert het op? Ik sluit niet uit dat een
boycot m.n. ÖVP zó onder druk kan zetten dat ze de regering laat vallen en
er nieuwe verkiezingen komen. Waarschijnlijk lijkt mij die optie echter
niet. Bovendien, als het al gebeurt is het de vraag wie daarvan profiteert.
Zeker niet de ÖVP, want die heeft door de flirt met rechts aan de ene kant
al flink steun verspeelt en zal door de breuk met rechts ook aan de andere
kant steun verspelen. Alleen al om die reden zou dit scenario Haider cs. in
de kaart spelen. Bovendien zijn Oostenrijkers net Nederlanders: redelijk
eigenwijs. Zoals de kritiek op ons drugbeleid van Frankrijk zelf gematigde
Nederlandse tegenstanders daarvan dit beleid laten verdedigen, zo zullen
Oostenrijkers zich niet door Europa willen laten dicteren wie ze wel en niet
mogen kiezen. Door Oostenrijk te isoleren komt dit land bovendien niet
alleen formeel maar ook materieel in een extreme situatie terecht. Het wordt
wij tegen zij, een fraaie voedingsbodem voor nationalisme en Haiders
euro-angst. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat dit gematigd stemgedrag
aanmoedigd. Kortom: zelfs als de boycot effect heeft, is dit op lange
termijn slechts averechts.

Dan de vraag wie je treft met een boycot. Om te beginnen de 27% van de
Oostenrijkse stemmers die op Haider hebben gestemd. Dat lijkt mij moreel nog
wel te rechtvaardigen. Maar ook de 73% van de Oostenrijkers die niet voor de
FPÖ heeft gestemd of zelfs actief de FPÖ probeert de bestrijden. Bij wijze
van spreken: Roger moet de vriendelijk liberaal ingestelde hoteleigenaar die
bovendien nog kandidaat is voor de lokale SPÖ, maar flink laten bloeden om
"de Oostenrijkers" een lesje in democratie te geven. Ondanks dat hij hier al
tien jaar komt en bevriend is met de hele famillie. Dat is niet alleen
nutteloos, om gewone menselijke reden zou je dat zelfs niet van iemand mogen
vragen (sommige politici zijn nl. ook mensen).

Europa schiet bovendien zichzelf in de voet. Immers, ook Oostenrijk is
economisch geïntegreerd in de EU en via die weg komt een boycot als een
boemrang terug. Belangrijker: het trekt een zware wissel op de
geloofwaardigheid van de EU als instelling. Er zijn immers duidelijke regels
mbt mensenrechten waar iedere EU-lidstaat zich aan moet houden en die de
basis vormen van de EU. Wie een regel schendt, krijgt sancties aan de broek.
Doordat de lidstaten - inclusief Kok - nu massaal bilaterale acties
afkondigen geven zij er blijk van geen vertrouwen te hebben in Europa als
rechtstaat. Daarmee ondermijnen zij het proces van Europese integratie JUIST
op terreinen als mensenrechten! Hoezo van de regen in de drup? Immers, wat
voor sancties blijven er nog over om Oostenrijk in de praktijk netjes te
houden? Als we ze toch al zouden isoleren is er weinig reden meer voor
Oostenrijk om zich aan de EU-regels te houden. Daarmee is het enige  "harde"
instrument dat we hebben om mensenrechten in de EU te garanderen voorlopig
onbruikbaar. Tel uit je winst.

Het gaat er niet om of Haider een gevaarlijk of zelfs slecht mens is, dat
kun je vaststellen of niet. Het gaat er in de politiek om hoe je daar
verstandig mee kunt omgaan.

Mijn conclusie is dat Europa nog niet volwassen is. Als Europa een volwassen
rechtstaat was zou het paniekvoetbal dat nu wordt gespeeld niet nodig zijn,
omdat de EU-verdragen mensenrechten beschermen en discriminatie verbieden.
We zouden nu aan Haider cs. duidelijk moeten maken dat we bij zijn eerste
mineure misstap zijn kop eraf hakken. Nu is de boodschap: we vinden Haider
een griezel en op die grond zetten we direct al zoveel mogelijk sancties in.
Dat is een stuk minder krachtdadig naar de Oosterrijkse bevolking toe. De
goede boycot-bedoelingen werken niet alleen averechts, maar zijn ook moreel
dubieus en hollen bovendien de echte wapen die we tegen Haider hebben uit.
Als Van Boxtel daar niet aan meedoet, is hem dat te prijzen.

Groet, groet,
Andor.