Multicult (4)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Feb 17 21:59:49 CET 2000

Beste Emmy,

Met cultuurrelativisme kom je helaas niet veel verder. Wie tolerantie en
integratie bepleit, moet juist z'n eigen stereotiepen kritisch bekijken en
de aannames die je daarop baseert. Het nare is dat zelfs bij de keuze en
presentatie van historische (ogenschijnlijk 'objectieve') verwijzingen deze
actuele beelden juist een doorslaggevende rol blijken te spelen.

Daarbij moet de debater dan ook de eigen sociale stratificatie en
groepscultuur ter discussie kunnen stellen. Zodra dit gebeurt op deze lijst
- bijv. bij opmerkingen over het begrip 'netwerksamenleving' - ontstaat
vrijwel automatisch een struisvogelreflex. Met de kop in 't zand kijk je
niet ver. Is er nou echt niemand op het idee gekomen dat, bijv., de veel
geroemde 'globalisering' via migratie de klassenmaatschappij nieuw leven
inblaast? Om maar iets te noemen. Of staat sociaal-liberaal dan toch gelijk
aan neo-liberaal?

Toevallig zag ik Van Boxtel vanavond in B&W van VARA-tv worden afgemaakt
door Witteman die z'n huiswerk had gedaan en Van Boxtel permanent in de hoek
dreef waarop Roger van Boxtel steeds alleen maar wist te reageren met: 'Dat
gaan we beter doen'. Bijna net zo'n loos verweer als de
multiculturalistische kreten totnogtoe. Ook Van Boxtel durft kennelijk zijn
verkeerde adviseurs niet af te schudden... Beste Van Boxtel, goede
maatregelen worden pas goed uitgevoerd als een vroegere sociaal-politieke
ideologie wordt afgezworen door de uitvoerders van nieuw beleid!

Henk Vreekamp, Utrecht