Bankierende Schoolbesturen

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Thu Feb 17 13:17:09 CET 2000

 ---- On Feb 17 "Roland Kroes" <roland_kroes at hotmail.com> wrote:
> Mijns inziens slaat Ernst hier toch de verkeerde weg in. Het kan dan wel zo
> zijn dat de school heel verstandig belegt heeft (of is het belegd?)

Het is belegd.....

, maar
> het gaat toch echt wel om het principiële vraag of een school moet beleggen
> met de gelden die haar ter beschikking staan. Scholen krijgen budgetten,
> zamelen geld in dmv ouderbijdragen, en dergelijke, en die gelden hebben
> volgens mij een duidelijk doel: bijdragen om schooltaken te kunnen
> uitoefenen. De gelden zijn duidelijk niet bedoeld om als basis te dienen
> voor verdere uitbreiding van de financiën, hoe goed of slecht het
> beursklimaat ook is.

En hier zit hem nou juist de kneep:
Als jij als gemiddelde particulier je geld om wat voor reden dan ook tijdelijk NIET nodig hebt, laat je het toch ook niet in een oude sok zitten?

> De enige reden voor scholen om deel te nemen aan de
> beurs, in welke vorm dan ook, is volgens mij als onderdeel van het vak
> economie. En dan nog moeten scholen bescheiden zijn met de in te zetten
> bedragen.

Daarvoor zijn al diverse beleggingswedstrijden bedacht (o.a. door Rabobank en AEX zelf).

> Hermans staat dus niet te blaten; mij lijkt het een heel nuttige discussie,
> voordat meer scholen het voorbeeld gaan volgen.

Ik hoor net op de radio dat Hermans toch verstandiger geweest is dan ik dacht: Zolang het om geld gaat dat niet van de overheid afkomstig is, prima dat beleggen, anders niet doen.

Dit is een standpunt waarmee ik wel kan leven.
In het NOS journaal werd door de voorzitter van een schoolbestuur opgemerkt dat een deel van hun inkomsten afkomstig is van legaten e.d.
Welnu, er is niets mis met het aanwenden van dit geld voor beleggingen mits er als "een goed huisvader" op het geld gepast wordt.
In mijn optiek kan dit uitgelegd worden als:
Niet beleggen in risicovolle ondernemingen (al krijg je dan wel de discussie over : wat is risicovol en wat niet).
Wel beleggen in zgn."eersteklas obligaties" (Staat der Nederlanden en Bank/Spaarbrieven uitgegeven door de grote Nederlandse Bankinstellingen) en eventueel aandelen van grote Nederlandse ondernemingen (het lijstje heb ik in mijn vorige bericht reeds gegeven).

Bovendien: beleggen is goed voor de Nederlandse economie (maar dat is weer een andere discussie).

Ernst Debets/ Zaanstad