Afrikaans perspectief

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Feb 17 11:40:17 CET 2000

Zowel Arjen Stoffels als Marc-Jan Ahne reageerden kritisch op
onderstaand prioriteitenlijstje van grootste mondiale problemen.
Met name punt 1 vinden zij niet sociaal-liberaal. Daarom een nadere
uiteenzetting. (voor de duidelijkheid nogmaals het prioriteiten-lijstje)

 1/ drastische geboortebeperking
 2 / schoon water
 3 / schone energie
 4 / eerlijke verdeling van bronnen(rijkdom)

> Arjen schreef:
> Ai, nu ga je scheef met puntje 1. Da's niet zo liberaal. Liever zou
> ik de oplossing zoeken in het beschikbaar stellen van middelen en
> medicijnen. Afrika heeft geen overbevolkingsprobleem (wat er op zou
> kunnen duiden dat je deze regel bedoelde voor het Westen, maar dat
> was me niet zo duidelijk). Overigens zijn deze actiepunten al min of
> meer verwoord in de Lokale Agenda 21 (uitvloeisel van de wereldconferentie
> in Rio de Janeiro in ik meen 1992)

> Marc-Jan Ahne reageerde (ingekort):
> [...]

Bij alle vier punten kan ik gewetensvol een beroep doen op de liberale
mores die zegt dat de ontplooiing van het individu niet ten koste mag gaan
van ontplooiingsmogelijkheden van andere individuen. Toegegeven, aan
de door mij gegeven zienswijze ligt ook een eco-centrische visie (of zo u
wilt: systeembenadering) ten grondslag (ik ben het volstrekt oneens met
het D66 Dogma dat zegt dat de mens centraal staat).
Wat betreft de prioriteitstelling: die is niet bedoeld om op volgorde van
verschijning af te werken, maar geeft een indicatie van de probleemomvang.
(We gaan niet eerst jaren op geboortebeperking wachten voordat we aan
schoon water gaan denken). Overigens wil ik benadrukken dat het ver van
me ligt om 'de rest van de wereld' iets op te leggen (begin liever direct
in Nederland) maar ik zie het meer als een taak waar *wij* mondiaal
-in gezamenlijke verantwoordelijkheid- voor staan.

De volgorde van het lijstje heeft te maken met de probleem*omvang*.
Overbevolking is het grootste probleem dat wij mondiaal kennen (met
nadruk: dat geldt ook voor Nederland). Veel andere komen daar uit
voort. Met name zijn de beschikbare bronnen bij een eerlijke verdeling
absoluut ontoereikend om ook maar in de buurt te komen van *ons*
consumptie/welvaartsniveau! Schoon water en schone(!) energie zijn
problemen die vooral voortkomen uit overbevolking (en uiteraard
vervuiling, maar dat laten we even buiten deze discussie). De verdeling
van bronnen staat los van bevolkingsomvang. Daar speelt slechts groot
egocentrisme (de mens centraal -welke mens?-) en genomen macht een rol.
Wij vormen een neo-koloniale samenleving, en alleen * wij* beschikken
over de sleutel tot verandering.

William Oosterwijk
D66 Drenthe