Bankierende Schoolbesturen

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Wed Feb 16 21:27:26 CET 2000

Na het Ceteco drama in Zuid Holland blijkt nu (volgens het NOS journaal) dat een
aantal schoolbesturen ook zouden bankieren met overheidsgeld.
Ik zet vooral mijn vraagtekens bij de opmerking: risicovol beleggen.
In het geval van Zuid Holland was er denk ik iets wezenlijk anders aan de hand
dan met het in het Journaal genoemde schoolbestuur uit Tilburg:
De onderhandse leningen aan Ceteco werden gedaan aan een bedrijf dat risicovol
investeerde in verkoop van luxe goederen in economisch minder welvarende landen.
Dit is uiteraard vragen om moeilijkheden.
Het schoolbestuur in Tilburg belegde ca.20 miljoen gulden via de AEX hetgeen hen
volgens geruchten een rendement van 50% op dit vermogen opleverde (het vermogen
schijnt nu 30 miljoen waard te zijn). Los van het feit of Loek Hermans nu staat
te blaten of beleggen door schoolbesturen al dan niet uit den boze is, denk ik
dat de huidige situatie in Nederland het voor dergelijke instellingen mogelijk
en noodzakelijk maakt om op een dergelijke manier extra geld te genereren wat ze
niet uit Den Haag krijgen maar wel nodig hebben.
Kennelijk is dit bestuur zeer zorgvuldig te werk gegaan bij de keuze van hun
aandelenpakket.
Een belegger die eind 1997/ begin 1998 zijn geld had gestoken in Nederlandse
kwaliteitsfondsen (Kon.Olie, Ahold, ABN AMRO, ING, Philips, Fortis, Aegon) en zo
af en toe zijn winst had "afgedekt" door call opties te schrijven, heeft
inderdaad een rendement van 50% zonder al te veel rare fratsen kunnen
bewerkstelligen.
Ik vind dit geen risicovol beleggen (zoals bij Zuid Holland wel het geval was),
maar meer het gebruik maken van je gezonde verstand!

Ik denk dat er dus duidelijk een onderschreid gemaakt moet worden tussen
bankieren met overheidsgeld en verstandig beleggen met overheidsgeld.
Verontruste leden van de ouderraad van de scholen die nu staan te huilen over
risicoloos bankieren kunnen beter eerst eens een goede cursus sparen en beleggen
gaan volgen voordat ze in hun onwetendheid gaan staan jammeren over risico's!

Ernst Debets/D 66 Zaanstad
(En in het dagelijks leven beroepsmatig veel met de beurs bezig.....)