Multicult (4)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Feb 16 20:55:43 CET 2000

Beste sijsjeslijmers,

Kennelijk is de aandacht voor de 'netwerksamenleving' zo groot dat men de
ontwikkelingen in de veel omvattender klassenmaatschappij niet onder ogen
durft te zien. De stilte is weer oorverdovend. Slechts zijdelings lees ik
wat over de toeristisch aantrekkelijke kant van Afrika. Verweggistan dus.

1. Toen ik vanmiddag thuis kwam hoorde ik op Radio-1 een debat met Paul
Scheffer en Hans van Mierlo (16 febr., rond 16.30 uur). Kennelijk is niet
ieder van de pot gerukt binnen D66. De gepensioneerde HAFMO zei wel een paar
interessante dingen die leden met aspiraties of reeds in een politieke
functie momenteel kennelijk niet uit de strot krijgen. Volgens Van Mierlo is
het niet willen integreren bij inheemsen en migranten in wezen een verzet
tegen verandering. Conservatisme dus. [Commentaar: Dat kunnen onze
multiculturalisten en etnische bobo's in hun zak steken]. Van Mierlo [Lezer
op deze lijst?] ging toevallig ook in op het feit dat mensen het begrip
'identiteit' als veel te absoluut, onveranderlijk zien [Commentaar: Precies
een van mijn hoofdkritieken op de mc's. Misschien moet Van Mierlo eens wat
vaker inpraten op Van Boxtel en Entzinger!].

2. Verder vind ik dat historisch voorbeeld van de geintegreerde joden (door
Van Boxtel) nog steeds zeer ergerniswekkend, want ook in wezen een
ontkenning van de klassenmaatschappij voor 1940. Het grootste deel van de
vergaste joden kwam oorspronkelijk uit Oosteuropa, gevlucht voor armoede en
progroms. Er was zelfs een georganiseerde steun van welgestelde joden aan de
80-90 procent arme! Wie de joodse integratie gebruikt als 'bewijs', maakt in
essentie gebruik van het anti-semitische stereotype van de Vioolspelende
Rijke Geslaagde Jood, een toen vrij kleine middenklasse en wat miljonairs.
Ter toelichting verwijs ik ook naar de toenmalige receptie van nazifilm als
Judd Suess. Die was vrij massaal en positief, juist vanwege haar
etnografische karakter - men herkende wat. Zo'n haatfilm zou je heden
misschien ook kunnen maken met drugs smokkelende Koerden, messentrekkende
Berbers of 'koloniale racist' roepende luie Creolen.

Ach ja, hoe komt een mens hier op? Gewoon luisteren naar een tante, van
oorsprong een arme jodin uit Leiden wier halve familie al voor 1940 had te
lijden van een armoeziekte, de 'Engelse ziekte' (kinderverlamming).

Stereotypen een nette, en ook postmoderne, vorm van vooroordeel? En dat nog
wel door sociaal liberalen die het indivualisme preken en al netwerkend hun
eigen stereotypen klakkeloos herhalen?

Henk Vreekamp, Utrecht