Afrikaans perspectief

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Wed Feb 16 10:31:05 CET 2000

Naar aanleiding van een perspectief dat ik meende te zien in Afrikaanse
kledingontwerpen schreef  Arjan Stoffels <astoffels at leiderdorp.nl>

>         Yep, ik ben vorig jaar een maand in West-Afrika geweest en heb dat
> veelvuldig gezien. Is inderdaad schitterend al die gewaden.  Weet je waar
> die kleurrijke stoffen vandaan komen? 3 x raden. Uit Vlaardingen, Nederland,
> rechtstreeks geïmporteerd (Echt waar!) Een goede tweede is de zogeheten
> 'London Wax', uit -je raadt het al, inderdaad!- Londen.
>         Met vriendelijke groet,
>         Arjan Stoffels

Jammer dat het Westen daar nu alweer de room van afhaalt. Hoewel in die
uitzending (Close up) ook werd getoond dat een deel van die stoffen in
Afrika wordt gemaakt.. Dàt in combinatie met die ontwerpen leverde de
inspiratie. Het gaat meer in het algemeen de vraag hoe *wij* -met onze
ervaring, kennis en (deels bij *hun* gehaalde) rijkdom- een betere manier
kunnen vinden om voorwaarden te scheppen waaronder die delen van de wereld
adekwaat kunnen verzelfstandigen.  In dat perspectief wilde ik het
plaatsen. Het is ook door die uitzending dat ik me ben gaan afvragen: wat
zien wij nu eigenlijk via de media van de *werkelijkheid* van derde
wereld landen. Is het beeld van *achtergebleven* bevolking wel compleet?
Zijn er niet veel meer mogelijkheden gebruik te maken van de dingen waar
mensen ter plekke sterk/goed in zijn?
Mijn preoccupatie is dat ontwikkelingshulp vaak meer lijkt op een
verkapte manier tot zelfverrijking. Vanuit een sociaal liberale
taakopvatting zou dat op een andere leest geschoeid kunnen worden.
Ik wil dat -om te beginnnen- reduceren tot de volgende prioriteiten
die mondiaal van groot belang zijn (en niet alleen voor de derde wereld):

1/ drastische geboortebeperking
2 / schoon water
3 / schone energie
4 / eerlijke verdeling van bronnen(rijkdom)

Het bijdragen met Westerse kennis om Afrika te helpen beter gebruik maken
van 'het eigen kunnen' zoals het voorbeeld met die prachtige ontwerpen,
valt dus in de vierde categorie.

William Oosterwijk
D66 Drenthe