Enkele ideeen/meningen/visies op recente onderwerpen

Rombout Hartemink Rombout.Hartemink at INTER.NL.NET
Mon Feb 14 00:36:52 CET 2000

Geachte D66 lijsters

Sinds enkele weken ben ik 'lid' van deze discussie vitrine van D66, om, als
niet lid, een idee te krijgen van het niveau en de inhoud van discussies in
een politieke partij zoals D66. Na deze korte tijd is mijn mening dat zowel
de toon als het niveau vaak geen reclame zijn voor D66, en mij in ieder
geval in deze vorm niet aantrekken. Ik hoop dat recente opmerkingen hierin
verbetering aanbrengen (niet alleen voor mij maar vooral voor D66) Ik denk
dat een paralelle gereguleerde lijst (met duidelijke opbouwende regels en
een 'voorzitter' die gele en rode kaarten uitdeelt) een veel aantrekkelijker
alternatief zal zijn.

Dit wat betreft het functioneren van de lijst, maar de essentie blijft
discussie over de onderwerpen zelf, dus van mijn kant nog enkele
aanvullingen/meningen op verschillende onderwerpen:

Opkomst van rechts:
Zeker mensen in een politieke partij zouden eerst naar zichzelf moeten
kijken en zich afvragen waarom ultra rechts en links zoveel aantrekkelijker
zijn dan zijzelf. Een open, niet corrupt, slagvaardig beleid op gebieden die
mensen bezighouden, met resultaten is de beste bescherming tegen opkomst van
rechts. De landen / gebieden waar rechts sterk is staan ook bekent om
corruptie (Belgie, Italie, zuid Frankrijk) of een volledig vastgeroeste
politiek ondanks problemen die voor eenieder zichtbaar zijn (Oostenrijk,
Frankrijk). Gebrek aan slagvaardig beleid voor enkele problemen in Nederland
(betaalbare woningen, criminaliteit, armoede/bedelaars, files) zal ook hier
rechts weer wind in de zeilen geven. Jorg Haider is slechts een van de alom
aanwezige zaadjes die slechts wachten op een vruchtbare bodem. Het bezoek
van de koningin is dus slechts een detail in de strijd tegen ultrarechts

Stille tocht
Een kenmerk van de eerste stille tochten was de demonstratie tegen moorden
op mensen waarmee de moordenaar geen enkele relatie had (maw het kon
iedereen overkomen, wrong place wrong time). Er was zelfs geen enkel motief
anders dan verveling/ frustratie Enkele recente gevallen was het een
culminatie van de langer durende ruzie. Hoe afschrikwekkend ook, het is niet
hetzelfde.

Koningin en demokratie
Demokratie in welke vorm dan ook is niet perfekt slechts naar mijn mening de
beste oplossing. Veel wordt niet demokratisch besloten, de invloed van de
bevolking op individuele besluiten is beperkt. Er zitten voordelen in een
volledig onafhankelijk staatshoofd, een vorm van stabiliteit. Nogmaals een
koninklijk huis is niet ideaal, maar het alternatief is dat ook niet.

De Eerste kamer
De Eerste kamer is ook zo'n punt, een kamer voor reflectie, om wetgeving op
basis van de waan van de dag te voorkomen is op zich niet slecht. De huidige
manier van kiezen/benoemen maakt dat er geen echte relatie is tussen wat de
bevolking wil en de mensen die er uiteindelijk zitten. Een kamer voor
reflectie vraagt om relatief onafhankelijke (niet partijgebonden) geesten.
Je zou kunnen denken aan gekozen burgemeesters (alle grotere steden en
sommige kleinere steden) die dit part time doen (een soort districten
stelsel. Eisen voor twee derde meerderheid voorkomt een te grote macht het
gaat tenslotte om gevallen waar het evident is dat de voorgestelde wetgeving
evident slecht is).

Staatsschuld
Sinds langere tijd, maar vooral sinds de vorming van de Euro is er geen
directe overeenkomst meer tussen het gevoerde regeringsbeleid en de acties
van de nationale bank nu ECB, op rente en geldhoeveelheid. De staat heeft
echter wel grote invloed op de hoeveelheid geld die gepompt wordt in de NL
economie. De voorgestelde belastingverlaging zal de bestedingen wederom doen
toenemen, ondanks reeds hoge inflatie (overigens deels ook veroorzaakt door
steeds hogere heffingen). De staat heeft nu dus ook de taak om de regionale
groei en inflatie te beinvloeden, en zou er dus nu goed aan doen voorlopig
de overschotten voor de staatsschuld te gebruiken. Bestedingen in onderwijs
en zorg 'als softe investeringen' zouden dan moeten worden betaald uit de
bestaande begroting.

Fileprobleem
Werken aan openbaarvervoer of wegcapaciteit heeft slechts een geringe
invloed op het probleem gegeven de middelen die de overheid heeft (zo je wil
in redelijkheid ter beschikking wil stellen). Ik denk dat de oplossing moet
worden gezocht in het terugbrengen van de vervoersbehoefte. Met andere
woorden het mensen mogelijk maken om dicht bij hun werk te wonen.

Geen grote woonwijken zonder kantoren en bedrijventerreinen zonder woningen
bouwen (Het scheiden van bedrijven en woningen dateert nog uit de
industriele tijden (de 19e eeuw dus))
Voorkomen dat kantoren worden gebouwd in gebieden met een woningen tekort en
vica versa ( bv. heffingen op deze kantoren/bedrijven op deze lokaties)

Ik denk tevens dat de grote hoeveelheid lease autos het volledig
onaantrekkelijk is voor grote groepen mensen om niet de auto te nemen, ook
daar is invloed op uit te oefenen. Het pesten van autos zal veel weerzin
tegen de politiek opwekken, als daar geen oplossing naast staat. Ere zitten
nog veel meer aspecten en er zijn nog veel meer mogelijkheden maar dat zou
te lang worden.

Orgaandonatie
Waarom niet een hoekje aan je rijbewijs waarbij als je er het afknipt dan
laat je donatie niet toe? Dan heeft de grootste bron van organen
(verkeersslachtoffers) in ieder geval de keuze gemaakt en het document bij
zich

Voor zover mijn meningen, mij benieuwen of er inhoudelijke, positieve en
opbouwende reakties op komen.