politieke betrokkenheid

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sun Feb 13 01:31:05 CET 2000

Remko,

Het ging om Jacqueline, maar zij staat voor heel veel mensen. De dossiers,
de onderliggende stukken, de vergaderingen, ze geloven het wel. Stemmen is
voor hen een recht, geen plicht. Als het zo uitkomt stemmen ze, als er wat
anders belangrijks is, dan stemmen ze niet. Als het gaat om een probleem in
hun direkte nabijheid (aanleggen verkeersdrempel, wonen aan de Betuweroute),
verschijnen ze op de informatieavond en willen er meteen ook hun gal
spuiten, het liefst tegen de direkt betrokken portefeuillehouder, en niet
tegen de ingehuurde organisatie/communicatieadviseur van Tjerkstra & Knudde
of zoiets, die hen allleen kan mededelen dat dit een informatieavond is,
maar dat er later nog een inspraakavond volgt.

Jij geeft een voorbeeld van een politieke agenda. Ga vooral overal naar toe
en roer je goed. Dat is je volgens mij overigens ook wel toevertrouwd. Maar
ga voor de aardigheid eens na, hoeveel betrokkenen er in de zaal zitten, en
hoeveel daarvan gewoon uit eigen vrije wil zitten, uit pure belangstelling.
En niet omdat ze gekozen zijn, bestuuurslid, familie of aspirant gekozenen
of bestuurslid.

En inderdaad, als hier in Nederland een rechtsextreme groepering ontstaat
met een daadwerkelijke aanhang van meer dan 5 % (en Remko, ik ben bang dat
dat ook hier gaat gebeuren, als er een snelle frisse jongen komt, die zegt
dat er geen land in Europa zo vol is als Nederland, dat er ieder jaar maar
weer buitenlanders bijkomen en dat die onze banen, onze scholen en onze
woningen inpikken), dan zie je de betrokkenheid bij de politiek groeien, dan
is er opeens wel een reden om te stemmen. Want dat willen we ook weer niet
echt in Nederland (maar ik begin zelf alweer te twijfelen: als we nog
steeds, als In België, stemplicht hadden, was ook hier rechtsextreem met
minimaal 5 zetels in de TK vertegenwoordigd. In de gemeenteraad van Utrecht
zaten na de verkiezingen 94 ook zomaar 4 nietsnutten in een raad van 45,
die -bij Wodan!-  niets te melden hadden. En in 98 gingen al de
proteststemmen naar Leefbaar Utrecht en Henk Westbroek, die eigenlijk ook
alleen maar tot nu toe gezegd heeft: "Ik ben tegen en het moet anders",
zonder verder aan te geven hoe en onder consequente verdraaïng van de
feiten.

En tsja, Remko, sinds de rechts liberalen zich een volkspartj noemen, heb ik
iets tegen het populistische, en het echte arbeidersvolk van vroeger bestaat
volgens mij ook al niet meer.

met een volkse groet,

Tjerk