basisonderwijs vanaf 2 jaar

B.Buma stractic at EURONET.NL
Thu Feb 10 20:14:06 CET 2000

Toen ik op mijn vijfde in Bagdad kwam te wonen, spraken wij allemaal alleen maar Nederlands in huis. Dat is gedurende de zes jaren dat wij daar woonden niet veranderd. De plaatstelijke taal hebben wij ook nooit geleerd. Maar met alleen de Engelse school welke ik daar volgde heb ik (en alle andere Nederlandse kindertjes die daar woonden) gewoon Engels geleerd. Mijn Engels is dan ook bijna mijn tweede moedertaal. Ik heb geen idee meer hoe ik dat geleerd heb, maar het ene moment stond ik midden in de klas met mijn handen tussen mijn benen om aan te geven dat ik een plasje moest doen en geen idee hoe ik dat moest zeggen, en het volgende moment sprak ik vloeiend Engels (met de aldaar aanwezige, Engelsen, Joegoslaven, Russen, Duitsers, Fransen, Spanjaarden, Nederlanders, Amerikanen, en Iraqezen (van hoge komaf). En niemand op die school die Nederlands sprak hoor, behalve twee Nederlandse kindertjes die er net twee maanden eerder waren.
Thuis spraken wij echt alleen maar Nederlands, maar iedere expatriate zal je vertellen dat hún kinderen de plaatselijke taal, of de taal waarin buitenlanders wordt onderwezen (in mijn geval dus Engels) bliksemsnel opnemen.
Wat is het verschil tussen deze expatriate kindertjes en de huidige turkse, marokkaanse en andere kindertjes ?
Misschien het idee van hun docenten wat ze allemaal kunnen ? Kinderen van jonge leeftijd (bijv 5 jaar) leren een taal vloeiend in enkele maanden. Ook al wordt er thuis helemaal die taal niet gesproken. Als ze de mazzel hebben dat ze nog een taal regelmatig om zich heen hebben, leren ze de derde taal in het zelfde tempo erbij.
Voor alle duidelijkheid, de Engelsen mengden zich niet met de Nederlanders, net zo min als iemand zich met de Iraqezen mengde, alleen de kinderen gingen af en toe naar een 'gemengd verjaarspartijtje'. O ja , en ik heb daar nog eens Shakespeare in het Engels gedaan, omdat ik Engels kón, niet omdat ik het moest leren.

Dat er enorme verschillen zijn in sociale status van een expatriate en bijv een turk of marokkaan in Nederland is helder, maar die kinderen hebben daar echt geen last van. Ook die kinderen leren onze taal in enkele maanden. En daar kun je op hun achtste ook nog mee beginnen. (veel later  gaat het trager dat is waar)

Met vriendelijke groet,
Bo Buma

PS Blij dat je er nog bent. :-)
  ----- Original Message -----
  From: Mevr. B.S. van Lente-Groen
  To: D66lijst
  Sent: Thursday, February 10, 2000 7:39 PM
  Subject: basisonderwijs vanaf 2 jaar

  Ook ik keek naar de uitzending van B&W over taalonderwijs.
  Reeds meer dan 10 jaar geef ik Nederlandse les aan buitenlanders, eerst aan mannen in klasikaal verband en sinds 5 jaar aan vrouwen bij hen thuis. Mijn ervaring heeft me geleerd dat inderdaad thuis alleen de 'eigen' taal wordt gesproken. Nog geen half jaar geleden heb ik geprobeerd het 2,5 jarig dochtertje van mijn leerlinge naar de peuterspeelzaal te laten gaan, maar de vader van het kind zei mij dat hij het zich niet kan permittere, want hij heeft nog een kind dat ook volgend jaar moet gaan. Het zou hem het eerste jaar 75 gulden per maand gaan kosten en het tweede jaar meer dan 100 gulden per maand.
  Gevolg: het kind is thuis, spreekt geen Nederlands, behalve dag, nog een keer en kusje (vanwege de Teletubbies) en zal tot het naar basisonderwijs gaat geen Nederlands leren.
  Inburgeringscursusen hebben helemaal geen nut, want wij (autochtonen) mengen niet met allochtonen en omgekeerd ook nauwelijks. Ik denk overigens dat we niet moeten ingaan op dit onderwerp, want het is een illusie te denken dat we ooit een gemengde maatschappij zullen worden.
  Wel is duidelijk dat als onderwijs vanaf het tweede levensjaar financieel toegnakelijker wordt gemaakt door de overheid, kinderen met allochtone ouders makkelijker zullen kunnen leren in het Nederlands en dus in alle opzichten veel meer kansen zullen hebben te integreren in Nederland.