monarchie

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Feb 10 20:11:56 CET 2000

stractic at euronet.nl said:
> k denk dat Hein op een bepaald moment heel redelijk heeft ingebracht
> dat onze constitutie moet worden beschouwd als wil van het volk.

Van wanneer dateert de constitutie? Gegeven de inertie die hierin gebouwd is
(terecht!), is het zeer wel mogelijk dat de constitutie behoorlijk achterloopt
bij de wil van het volk.

Verder: het is waarschijnlijk vooral een zaak van "first principles", ik vind
het principieel onzin en wat de rest van het volk daarvan vind, dat
interesseert me niet. Daarvoor zijn het nu eenmaal principes :-). Al te veel
woorden moet je daar dus niet aan vuil maken.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat als je de monarchie met verdiend pensioen
stuurt (sommige mensen denken a priori dat het afschaffen van de monarchie
gelijk staat met het in de stront trappen van het huis van Oranje, ik snap dat
niet helemaal...), er een duidelijk beter model tegenover moet staan. Een
gekozen M-P en verder geen staatshoofd lijkt me een hele goede insteek.

>  Het is (weer binnen ònze constitutie) hùn verantwoordelijkheid.

Niet helemaal - zeer lange ambtstermijnen zitten in het systeem ingebakken
(geboren worden, studeren, trouwen, troon, en wachten tot het eerste kind
dezelfde cyclus heeft afgemaakt; normaliter toch zo'n 30 jaar...).

> Als je overigens de kersttoespraken van Beatrix als haar "programma"
> beschouwt, kan ik haar niet "rechts" vinden.

Nee hoor, meer skieen in een takkeduur dorp, bontmantels en jachtpartijen
(plus dat vermalijde accent...) ;-).

(maar die hele opmerking was dan ook met een vette knipoog).

> [De duitse Bundespraesident] heeft nauwelijks macht en kán dus ook heel
> onafhankelijk zijn, het maakt niet uit, hij heeft geen echte impact.

Geen macht, ok. Maar impact wel degelijk - ik woonde tijdens de jaren na "die
Wende" in Duitsland en Roman Herzog had af en toe TV toespraken die wel
degelijk impact hadden...
--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>