basisonderwijs vanaf 2 jaar

Mevr. B.S. van Lente-Groen bsgroen at XS4ALL.NL
Thu Feb 10 19:39:43 CET 2000

Ook ik keek naar de uitzending van B&W over taalonderwijs.
Reeds meer dan 10 jaar geef ik Nederlandse les aan buitenlanders, eerst aan mannen in klasikaal verband en sinds 5 jaar aan vrouwen bij hen thuis. Mijn ervaring heeft me geleerd dat inderdaad thuis alleen de 'eigen' taal wordt gesproken. Nog geen half jaar geleden heb ik geprobeerd het 2,5 jarig dochtertje van mijn leerlinge naar de peuterspeelzaal te laten gaan, maar de vader van het kind zei mij dat hij het zich niet kan permittere, want hij heeft nog een kind dat ook volgend jaar moet gaan. Het zou hem het eerste jaar 75 gulden per maand gaan kosten en het tweede jaar meer dan 100 gulden per maand.
Gevolg: het kind is thuis, spreekt geen Nederlands, behalve dag, nog een keer en kusje (vanwege de Teletubbies) en zal tot het naar basisonderwijs gaat geen Nederlands leren.
Inburgeringscursusen hebben helemaal geen nut, want wij (autochtonen) mengen niet met allochtonen en omgekeerd ook nauwelijks. Ik denk overigens dat we niet moeten ingaan op dit onderwerp, want het is een illusie te denken dat we ooit een gemengde maatschappij zullen worden.
Wel is duidelijk dat als onderwijs vanaf het tweede levensjaar financieel toegnakelijker wordt gemaakt door de overheid, kinderen met allochtone ouders makkelijker zullen kunnen leren in het Nederlands en dus in alle opzichten veel meer kansen zullen hebben te integreren in Nederland.