Monarchistische tegemoetkoming

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Feb 8 18:07:33 CET 2000

At 17:35 08-02-2000 Tuesday , B.Buma wrote:

>O een staatshoofd is een knooppunt ? nu begrijp ik het.

Is een manier van kijken.

>Volgens mij voert jouw hoofd voornamelijk uit wat de rest van je lijf ervan
>vraagt. Honger ? Plassen? Hand op de kookplaat ?

Nee, er is interactie, en mijn hoofd is vaak de uiteindelijke baas. Die
zegt: geen handen op de kookplaat. Nu tandjes poetsen. Nu niet reageren op
dat akelige mannetje op het internet dat je treitert (niet persoonlijk
bedoeld) . Soms rebelleert het hartje, of een ander  tsjakkraatje, en die
gaat dan toch tekeer, maar meestal hou ik mijn hoofd er  toch bij...

>  Een meerderheid van de bevolking zal ertegen stemmen
>
>Nu eentje :  het ís niet in stemming gebracht.  Maar verder ben ik het
>helemaal met je eens. Volgende vraag:  zou een gekozen staatshoofd
>ditzelfde kunnen ?

Niet direct in stemming gebracht, maar de vele betogingen van de bevolking
voor het Koningshuis (Troelstra, remember, 1918) zeggen ook veel. En
moderner: peilingen ook .

>Met dit soort hoofden bedoel ik effectieve machthebbende alleenregerende
>staatshoofden (goedwillend of kwaadwillend)

Maar die hebben we toch niet. Ons Koningshuis is niet alleen regerend,
verre van dat. Regeert niet eens.  Daar heeft Thorbecke voor gezorgd, thanx
God.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl