toegankelijkheid politiek/ nota's TK overleg

Roland Kroes roland_kroes at HOTMAIL.COM
Mon Feb 7 13:13:57 CET 2000

hoi remko,

je haalt in je opmerking een aantal dingen door elkaar. ik begrijp je
frustratie m.b.t. het (terug)vinden van opmerkingen en bijdragen door
kamerleden. het gaat hierbij echter niet om de nota-verslagen of verslagen
van een algemeen overleg. net zoals bij de handelingen (de verslagen van de
plenaire beraadslaging in de kamer) worden hier de opmerkingen aan
kamerleden toegeschreven (bijvoorbeeld Dittrich (D66)"..."). Terugvinden van
opmerkingen van kamerleden is in dat geval dus niet moeilijk.

jouw frustratie richt zich volgens mij op de verslagen en nader verslagen
(en de antwoorden van de regering daarop, in de vorm van nota's n.a.v.
(nader) verslagen). voor deze verslagen kunnen fracties zgn. inbrengen
verzorgen, die door de griffiers voor de commissies verwerkt worden tot één
stuk. de volgorde die hierbij aangehouden wordt, is de volgorde in de
memorie van toelichting. de stijlvorm hiervoor is "de leden van de fractie
van D66" en niet (bijvoorbeeld met betrekking tot justitie) "kamerlid
Dittrich". naast de volgorde uit de memorie van toelichting, is een verdere
ordening toegepast door binnen hoofdstukken en paragrafen de inbrengen van
fracties te rangschikken naar grootte: PvdA-VVD-CDA-D66-GL-SP-RPF-SGP-GPV

ik hoop dat dit je (en ook anderen) helpt enige orde in de chaos te
scheppen...

roland kroes,
rotterdam