totale democratie

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Feb 5 03:02:25 CET 2000

Ik heb met veel belangstelling de discussies over de deelname van Haider, althans de FPÖ, aan de nieuwe Oostenrijkse regering gevolgd, en voor mij althans daarin twee wezenlijke punten gemist:
I]. Waarom doet Haider zelf niet mee? Is het wellicht, omdat hij daardoor afstand kan blijven nemen van de compromissen, die de FPÖ nu moet sluiten met de ÖVP om tot bestuur te komen, en vervolgens, om bij de volgende verkiezingen de absoluut grootste te worden, zelf premier en dan mogen we met zijn allen afwachten wat het wordt, terwijl in Lech doorgeskied wordt, met daarna een glühwein?

II] Waar houdt de democratie op? Bij ons formeel in art. 2:20 BW, voorzover een partij een rechtspersoon is, maar de kernvraag is fundamenteler. Daartoe citeer ik nu uit twee columns van Nico Scheepmaker, wiens mening ik in deze overigens geheel deel:

"Ik geef mijn mening graag voor een betere, maar als u het mij vraagt moet de Nederlandse Volksunie van Glimmerveen niet verboden worden. De democratie kan niet optimaal functioneren zonder handhaving van de ingebouwde risico's die willen, dat iedereen zijn zegje moet kunnen doen, ook de tegenstanders van de democratie. Een deur is open of een deur is dicht. Je geeft iedereen de kans zich in het politieke leven te manifesteren, of je begint te knagen aan het recht van de ene ongewenste, en je houdt pas op met knagen als alleen de grootste partij nog over is. (........., post alea)Jan Veth heeft een gezegd: ` Wees verdraagzaam jegens iedereen, behalve tegenover de verdraagzamen', maar ik voel toch meer voor de bekende, aan Voltaire toegeschreven uitspraak:`Ik ben het niet eens met wat u zegt, maar ik zal tot mijn dood uw recht verdedigen het te zeggen.'
De voorstanders van een verbod van de Nederlandse Volksunie zeggen, dat Glimmerveen c.s. met zijn radicale uitspraken de wet overtreedt, en zodoende. Dat is juist. Maar wetten worden gemaakt door de bestaande groeperingen, en nieuwe partijen worden opgericht om de bestaande ideeën te bestrijden, en door middel van propaganda voor de eigen ideeën zoveel invloed te verwerven, dat die bestaande ideeën veranderd kunnen worden. Zo is het spel, zo moet het gespeeld worden. (........., post alea). Al diegenen die ijveren voor een verbod van de Nederlandse Volksunie vergeten, dat ongetwijfeld een onaangenaam percentage Nederlanders met dezelfde soort onlusrgevoelens bezield zijn als Glimmerveen, wel weten dat het niet tot de goede toon behoort, daarvan op kantoor, verjaarspartijtjes en op de tram blijk geven, (...) maar in de beslotenheid van het stemhokje de geheime vrekiezingen aangrijpen om, lekker puh!, toch op die Glibberveen of hoe-heet-hij-ook-al-weer te stemmen."

Aldus Nico Scheepmaker in zijn Trijfel van 18 mei 1977. En later:

"Dat is een kwestie van goede smaak. Maar geldt dat ook voor dingen die jouw totale democratie van binnenuit uithollen? Mijn Kampf, Glimmerveen, Centrumpartij? --Die bedreigen de Totale Democratie niet van binnenuit, maar van buitenaf. Democratie is een gedachtengang met ingebouwde risicofactor. Haal je die risicofactor  eruit door Mein Kampf en Glimmerveen te verbieden, en bijvoorbeeld Janmaat geen zendtijd te geven, dan amputeer je de Totale Democratie, en hol je haar van binnen uit. De aanvallers van buitenaf kunen haar opheffen, vernietigen, opblazen, maar ze kunnen haar niet bederven. De beschermers van binnenaf kunnen haar bedreven, doen rotten en uithollen, zodat je op den duur alleen maar een voze democratie overhoudt. Het laatste is overigens erger dan het eerste."

Aldus Scheepmaker in zijn Trijfel van 21 februari 1983.

Zou de FPÖ hier en nu in Nederland verboden worden op de gronden, genoemd in artikel 2:20, strijd met de openbare orde, of zou dat ook hier niet lukken. Overigens gold ten tijde van de columns van Nico Scheepmaker dienaangaande nog een bepaling uit 1853, art 1689 ev over de zediglijke lichamen.

Tjerk Jouwstra