eerste kamer

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Feb 4 21:25:07 CET 2000

Compumussen,

Vanavond hoorde ik op de TV (jawel, hij stond op de achtergrond aan, terwijl ik jullie discussiebijdragen las), dat de VVD de nieuwe leden van de Eerste Kamer wil binden aan het nieuw te sluiten regeerakkoord, om nachten van Wiegel te voorkomen (nachten met Wiegel lijken mij toch al niets en het heeft eerder ook in de krant gestaan). Volgens de scherpzinnige opmerkingen van de interviewer, een Zwartbol of zo iets, was dit in strijd met de opvattingen van de oprichter van de VVD, de heer Oud, want die stond het dualisme voor. De woordvoerder van de VVD, ik neem aan de voorzitter, maar ik heb zijn naam gemist, was het er niet mee eens. De Eerste Kamer was een `Chambre de reflection'(Zwartbol vertaalde dit scherp met `Een Kamer van reflectie')met politieke impact. Andere partijen hadden zo'n richtlijn niet nodig, want die gingen uit zichzelf al uit van de binding aan het regeerakkoord.

Nu twijfel ik zelf ten zeerste aan het nut van de Eerste Kamer, en van mij mag deze ook afgeschaft worden, maar om enerzijds deze in de discussie over het dualisme te betrekken, lijkt mij al helemal fout, anderzijds deze te binden aan het regeerakkoord van de dan aanwezige regering staatsrechtelijk ook niet juist. De Eerste Kamer wordt niet rechtstreeks gekozen, maar via de Provinciale Statenverkiezingen. Als voorzitter van een stembureau in een kiesdistrict in Utrecht met veel gemotiveerde kiezers en een relatief hoge opkomst bij de laatste PS-verkiezingen kon ik het niet nalaten aarzelende kiezers te wijzen op het grotere belang van de verkiezingen: een niet onbelangrijk gedeelte van het parlement en medewetgever wordt er ook mee gekozen.  Maar die verkiezingen gaan toch vooral om Provinciale Staten te kiezen, een inmiddels wat duister bestuursorgaan tussen regering en locale politiek in, die dan toch bij de verkiezingen op hun beleid moeten worden afgerekend. En die stem is dus niet bedoeld om een medewetgever en controleur van de regering te kiezen.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar onze opvatting: Zijn Eddy, Jacob, Jan, Ruud cum suis ook gebonden aan het voorliggend regeerakkoord, of hebben zij daar -puur dualistisch- absolute vrijheid in?

uw dienstwillige dienaar,

Tjerk Jouwstra