islamitisch kunstverbod

Sun Dec 31 09:49:35 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Arthur Schelvis <arthur_schelvis at hotmail.com>:
>Wordt de grondwet geaccepteerd door `nieuwkomers', `allochtonen', of hoe je
>de mensen ook wilt noemen die hun culturele wortels in niet-Europese landen
>hebben? Ze hebben er niet voor gekozen en zijn er evenmin in opgevoed.
>Sommige culturen lijken andere basiswaarden te hebben dan de onze. M.n. voor
>islamitische culturen lijkt dit te gelden.

 Is dat niet wat erg algemeen ?

 Als iemand uit een land komt, waarvan de bevolking overwegend Islamiet is,
 dan kan zo'n persoon,
  1. zelf geen Islamiet zijn.
  2. niets met de Islam te maken willen hebben.

>Een greep uit het nieuws van de afgelopen tijd: (...)
>Allemaal in de naam van het geloof, met weinig ruimte voor andersdenkenden.

 Het feit dat sommigen uit naam van welk geloof dan ook weerzinwekkende zaken
 kunnen doen, zegt natuurlijk niets over de daden van anderen die hetzelfde
 geloof aanhangen.

 Dat de Islam voor ons nogal middeleeuws overkomt, zou natuurlijk ook iets te
 maken kunnen hebben met het feit dat deze godsdienst vooral aanhang heeft in
 landen die -gemeten naar onze standaarden- tamelijk middeleeuws zijn en dikwijls
 dictatoriaal bestuurd worden. Dat is niet zelden ontstaan in de tijd dat deze
 landen koloniaal door het Westen werden uitgebuit.

 Onze cultuur is door het Christendom in de middeleeuwen gestort en -opmerkelijk
 genoeg- zijn het de Islamieten geweest die -middels het bezetten van delen
 van Spanje en het omverwerpen van het Oostromeinse rijk ons, Europeanen, daar
 weer uit gehaald hebben door ons kennis te laten maken met wiskunde en weten-
 schap (we hebben er onze cijfers -inclusief de nul, die wij in de middeleeuwen
 niet kenden- aan te danken). De hele renaissance is aan handel met Arabische
 landen te danken.

 Dat onze cultuur vervolgens aan die van de Islam ontstegen is, dat lijkt me
 ook wel. Maar zijn we daarom superieur ? De laatste wereld-oorlogen hebben we
 te danken aan crises in de Christelijke cultuur, niet in de Islamitische.